AAU åbner 'Centre for Mobility and Urban Studies'

Aalborg Universitet indvier mandag d. 15. september officielt sit nye forskningscenter, der bærer navnet Centre for Mobility and Urban Studies. Åbningsforelæsningen holdes af den internationalt anerkendte mobilitetsforsker Mimi Sheller, Swarthmore fra USA. Det hele sker kl. 13-15 i Toldboden i Aalborg.

Lagt online: 11.09.2008

Det nye Center bringer forskere, der arbejder med mobilitet og samfundsudvikling fra alle videnskabsområderne sammen i en ny slagkraftig organisation, på et forskningsfelt, hvor AAU er internationalt velrenommeret.

Hvad er C-MUS?

- Vi samler i første omgang alle AAU-forskere der på forskellig vis arbejder med mobilitetsstudier og forskning. Hermed mener vi, forskning der forsøger at kaste lys over en række forhold som turisme-studier, hverdagslivets transport, byplanlægning og globaliseringsanalyser. Fælles for disse felter er, at det handler om mennesker i bevægelse. Vi er med andre ord interesseret i hvordan de aktuelle strømme af mennesker, varer, kapital og information radikalt forandrer det lokale såvel som det globale samfund, fortæller professor Ole. B. Jensen, der er en af initiativtagerne til det nye center.

Hvorfor C-MUS?

- Indtil nu har vores viden om mobiliteten været meget opdelt på fag og discipliner. Med C-MUS slår vi til lyd for en anden måde at forstå den samfundsmæssige mobilitet på. Via den forøgede mobilitet ændres vores opfattelse af os selv og andre, vores identitet og andres identitet.
- Vi bliver bedre til at opdage og forstå de oversete potentialer, fx i hverdagens transitrum. Inden for byplanlægning og arkitektur kan man fx problematisere om lufthavne, banegårde og busterminaler per definition skal være ”kedelige” steder hvor folk bare flyttes fra A til B, fortsætter Ole B. Jensen.

Hvad kan vi forvente af C-MUS?

C-MUS skal fungere som en platform for AAU-forskere med forskellig baggrund. Når disse forskere, der hidtil ikke har haft det store kendskab til hinanden, mødes opstår der nye forskningsspørgsmål, nye metoder og teorier og der kan formuleres nye forskningsprojekter.
Det er også meningen af C-MUS skal profilere AAU internationalt. De fleste af C-MUS’ AAU-medlemmer er allerede velanskrevne på deres respektive felter internationalt.
- Vi inviterer vores internationale netværk og kontakter til at blive associerede i centeret. På den måde har vi allerede skabt opmærksomhed om centeret hos forskere i fx Tyskland og England. Derved får vi mulighed for at skabe nye forskningsprojekter og ansøgninger der går udover de danske landegrænser. I sidste ende vil disse aktiviteter komme de studerende på AAU til gode, men også samfundet høster gevinst, når der åbnes op for at se anderledes på et så grundlæggende fænomen som mobilitet, slutter AAU-professor Ole B. Jensen..

Yderligere info