AAU hylder Årets Undervisere

Som det er tradition på Aalborg Universitet, hyldes Årets Underviser på hvert af de tre fakulteter ved årets doktorpromovering, som finder sted i dag. Ved samme lejlighed afsløres det, hvem af dem der desuden tildeles Det Obelske Familiefonds Undervisningspris. I år er valget faldet på lektor i forvaltningsret Sten Bønsing. Med æren følger en belønning på 50.000k

Lagt online: 31.10.2008

Det er de studerende, der vælger Årets Undervisere på fakulteterne, og det er Studentersamfundet, der blandt de tre valgte udpeger modtageren af Det Obelske Familiefonds Undervisningspris. De to øvrige belønnes med hver 25.000 kr.

Lidt om de tre Årets Undervisere

Sten Bønsing - Årets Underviser på Samfundsvidenskab samt modtager af Det Obelske Familiefonds Undervisningspris

Lektor i forvaltningsret ved Juridisk Institut. Studieleder på Erhvervsjura.

Kort om baggrunden for nomineringen af Sten Bønsing:
Sten Bønsing formår gennem engageret formidling at gøre tung juridisk viden spændende for de studerende. Hans humor og kompetente undervisning medvirker til, at selv de kedeligste emner bliver farverige. Han viser interesse for sine studerende og er klar til at hjælpe, når de har problemer med studierne. Han udviser godt humør og imødekommenhed både i og uden for undervisningslokalet.

Thomas Borchmann – Årets Underviser på Humaniora

Lektor på Institut for Kommunikation.

En studerende skriver om baggrunden for nomineringen af Thomas Borchmann:
”For mig er det vigtigt at en underviser giver en levende og engageret undervisning for at jeg føler mig inspireret og fanget af emnet, og netop dette formår Borchmann.
Thomas Borchmann kan som få andre, gøre sin undervisning medrivende og interessant. Hans dybde i og evige kritiske sans for stoffet og altid underholdende måde at undervise på, er en kilde til stor glæde blandt de studerende. Udover hans faglige fortræffeligheder er hans undervisning spækket med humoristiske, selvironiske og til tider selvsarkastiske kommentarer der kan give et helt auditorium smil på læben.
Han udviser derudover et personligt engagement i de studerende ved altid at have tid til at svare på spørgsmål, ved ofte at skabe rum til spørgsmål i hans undervisning og generelt ved at være åben og imødekommende over for os studerende."

Jens Ellrich – Årets Underviser på Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskab

Professor i Medicinsk Fysiologi ved Inst. for Sundhedsvidenskab og Teknologi.

Kort om baggrunden for nomineringen af Jens Ellrich:
Jens Ellrich har kun været tilknyttet Aalborg Universitet i et år, men har på trods af dette formået at opnå en utrolig forståelse for den problemorienterede undervisning, der kendetegner Aalborg Universitet.
Jens Ellrichs undervisning er meget entusiastisk, systematisk og velforberedt. Han formidler sin viden på en måde, hvor avanceret og abstrakt stof bliver simplificeret i form af eksempler og diskussioner mellem ham og de studerende.
Jens Ellrich yder en indsats for de studerende i forbindelse med sin undervisning og vejledning, der ligger langt ud over det sædvanlige.