AAU i bio-samarbejde med Washington State University

Biobrændstof og bioprodukter kan være med til at nedbringe verdens olie-afhængighed, og forskningen på disse områder skal nu styrkes hen over Atlanten. AAU og Washington State University underskrev mandag en samarbejdsaftale med professor Birgitte K. Ahring som et vigtigt bindeled.

Lagt online: 16.06.2008

Den netop underskrevne samarbejdsaftale mellem Aalborg Universitet (AAU) og Washington State University skal skabe rammerne for et formelt og tæt samarbejde mellem de to universiteter og herigennem styrke forskningen inden for biobrændstof og bioprodukter. Samarbejdet tager afsæt i ønsket om at erstatte ”oliealderen” med en ny grøn tidsalder baseret på vedvarende ressourcer i form af biomasse.

Aalborg Universitet og Washington State University skal fremover arbejde tæt sammen om konkrete projekter, og der er indgået aftale om at udveksle medarbejdere og studerende. På den måde kan de to universiteter i hver sin verdensdel drage nytte af hinandens specifikke kompetencer samt udvikle nye, fagligt stærke miljøer, som skaber banebrydende teknologier inden for biobrændstof og bioprodukter.

- Vi har længe været meget stærke inden for vedvarende energi, og vi har store ambitioner inden for den biologiske forskning. Vi har etableret et Center for Bioteknologi & Bioenergi, og i den sammenhæng er den nye aftale med de amerikanske forskere helt fantastisk. Den giver en god base for både videndeling, medarbejderudvikling og nye internationale kontakter. Vi kan kun være tilfredse, siger dekan Frede Blaabjerg.

Lederen af AAU’s nye Center for Bioteknologi & Bioenergi, professor Birgitte K. Ahring, fremhæver, at det nye samarbejde er fuldt af spændende perspektiver.

- Det er rigtig godt, at der med denne aftale er åbnet op for et tæt og udvidet samarbejde over Atlanten. I Danmark har vi nogle helt unikke kompetencer inden for produktion af bioethanol og bioenergi generelt, mens Washington State University kan rigtige mange spændende ting inden for forskning og udvikling af bioprodukter, såsom grønne kemikalier. Der er således store synergieffekter, og sammen kan vi udvikle de koncepter der skal bruges i fremtidens ”bio-raffinaderier”, som skal aflyse oliealderen, siger professor Birgitte K. Ahring.

Hun skal fra midt af august også være leder af Washington State University’s Center for Bioproducts and Bioenergy og bliver således et stærkt bindeled i det nye samarbejde. Et af de områder, hvor Birgitte K. Ahring ser store muligheder, er forskningen i og udviklingen af nye processer til bio-raffinaderier. Her kan man ud over produktion af biobrændstof også producere værdifulde industrielle produkter og råmaterialer til for eksempel transportsektoren, fødevareindustrien og den farmaceutiske industri.

Samarbejdsaftalen blev mandag underskrevet i Aalborg af rektor Finn Kjærsdam, dekan Frede Blaabjerg og professor Birgitte K. Ahring fra AAU samt rektor Vicky L. Carwein fra Washington State University. Aftalen løber fem år frem og kan derefter forlænges med yderligere fem år.

Yderligere informationer

• Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 99 40 96 31, mobil 21 29 24 54
  • Professor Birgitte K. Ahring, mobil 25 36 16 30