AAU’s første medarbejder bliver adjungeret professor

Da Aalborg Universitet blev oprettet i starten af 1970’erne, blev Sten Sverdrup-Jensen ansat som den allerførste underviser. Nu bliver forskeren, der fik medarbejdernummer ”1”, adjungeret professor på det universitet, han selv var med til at forme for mange år siden.

Lagt online: 28.07.2008

Sten Sverdrup-Jensens og Aalborg Universitets veje har krydset hinanden flere gange gennem årene siden 1973. Her blev han som nyuddannet cand. polit fra Københavns Universitet ansat som adjunkt på det, der dengang hed Aalborg Universitetscenter, i fagområdet Erhverv & Samfund, hvor han i 1977 blev udnævnt til lektor. Den nu 62-årige forsker blev i slutningen af 1970’erne involveret i planerne om at skabe et fiskeriforskningscenter i Hirtshals. Her var han hovedansvarlig for at søge EF-midler til centret, og ved samme lejlighed skrev han sig ind i AAU’s historiebøger ved også at hjembringe universitetets allerførste EF-forskningskontrakt. Han forlod AAU i 1979, hvor han blev ansat som planlægningschef for Nordsøcentret i Hirtshals.

Op gennem 80’erne var Sten Sverdrup-Jensen en fast del af Nordsøcentret, før han i 1987 skiftede spor og blev partner i rådgivningsfirmaet T. Bak Jensen A/S i Aalborg. Her blev hans første og største opgave ”at samle det skibbrudne NOVI-initiativ op”, hvilket ville sige at puste nyt liv i Aalborgs planer om at skabe en attraktiv forskerpark for højteknologiske virksomheder med adgang til universitetsforskning, investeringshjælp og et frugtbart iværksættermiljø. Missionen lykkedes blandt andet ved at fremskaffe 35 millioner kroner i venturekapital, og Sten Sverdrup-Jensen indtrådte som medlem i NOVIs første bestyrelse.

Gennem sin lange karriere med forskning, undervisning og opbygning af nye initiativer har Sten Sverdrup-Jensen haft ansvar for mange forskellige typer opgaver, der har ført ham omkring både Europa, Afrika og Asien. Eksempelvis rejste han i 1992 til Flippinerne som Danida-rådgiver ved International Center for Living Aquatic Resources Management, et meget anerkendt institut med speciale i fiskeri i udviklingslande. Da han året efter vendte hjem til Danmark, tog han initiativ til etableringen af et lignende forskningscenter på Nordsøcentret. Instituttet, der i dag er kendt som Center for Innovative Fisheries Management (IFM), beskæftiger sig med de planlægningsmæssige, socio-økonomiske og institutionelle aspekter af fiskeriforvaltning og udvikling af kystsamfund.

Efter 13 år som uafhængigt, selvfinansieret forskningsinstitut blev IFM i sommeren 2007 indlejret i Aalborg Universitet. Denne proces var Sten Sverdrup-Jensen også en af de bærende kræfter i, og det var naturligt at gøre ham til fungerende centerleder i den nye organisation. Den 1. august 2008 overlader han posten til C.W. Obel-professor Jesper Raakjær og fortsætter selv i en deltidsstilling som adjungeret professor ved Aalborg Universitet. Sten Sverdrup-Jensen træder ind i en stilling, der kun tildeles personer på et højt fagligt niveau, som en forskningsinstitution ønsker at hædre og tilknytte – endda på det universitet, hvor han for 35 år siden blev indskrevet allerøverst på personalelisten.

Kontakt

• Sten Sverdrup-Jensen, adjungeret professor på AAU, tlf. 99 40 24 21, mobil 61 67 09 78