AAU-studerende overtager undervisningen på Thisted Gymnasium

Netop i disse dage har 24 studerende fra Aalborg Universitet overtaget undervisningen på Thisted Gymnasium, fordi gymnasiets faste lærere er på kursus.

Lagt online: 23.09.2008

Det var Thisted Gymnasiums rektor, Finn Jorsal, der før sommerferien kontaktede Aalborg Universitet for at indgå et samarbejde, hvor AAU-studerende skulle stå for gymnasieundervisningen, når lærerne skulle på kursus her i september.

- Vi sagde straks ’ja’ til Finn Jorsals forslag. Det er en enestående chance for vores studerende at få lov at have ansvaret for undervisningen på et gymnasium. Det er samtidig helt i universitetets ånd at lade de studerende afprøve deres teoretiske færdigheder i praksis ude i erhvervslivet, siger prorektor ved Aalborg Universitet, Hanne Kathrine Kroghstrup.

Finn Jorsal, idémanden bag projektet, siger:

- Det er en spændende måde at samarbejde mellem universitet og gymnasium, og det er til stor glæde for både universitetsstuderende og gymnasieelever. Jeg har talt med gymnasieeleverne, og de synes, det er spændende at møde de studerende. Mange af dem overvejer universitetet efter gymnasiet, så her får de en fantastisk chance for at lære mere om universitetsmiljøet og få indblik i nogle af de faglige emner, man arbejder med på AAU.

De studerende er også glade for projektet:

- Det er fedt at prøve at prøve sig selv af som underviser. Det er den ultimative test af, om man formår at formidle sin faglige viden. Jeg vil mene, at over 50 % af arbejdet som underviser handler om formidling, så det er vigtigt at få den dimension med, når man overvejer en karriere som gymnasielærer. Desuden giver de 4 samlede dage på gymnasiet mulighed for at kunne lave et mere sammenhængende forløb, end hvis vi bare havde to timer, siger Marianne Skriver, som studerer tysk og spansk på 9. semester.

Opgaven med at planlægge og koordinere projektet har Karrierecentret på Aalborg Universitet taget sig af. Karrierecentret arbejder overordnet med at skabe kontakt mellem studerende og erhvervsliv, og bl.a. de studerendes praktikophold en del af det arbejde.

- Det er en fantastisk chance for de studerende at stå over for en klasse og formidle det, de har lært på universitetet til teenagerne i gymnasiet. De får mulighed for at afprøve forskellige pædagogiske metoder – lige fra den traditionelle forelæsningsform over øvelser, gruppearbejde og debat i klassen til laboratoriearbejde. På Karrierecentret arbejder vi med at ruste de studerende til erhvervslivet, og derfor er reel praksiserfaring en vigtig del at integrere undervejs i studiet, siger Karin Folmer Andersen, som er praktikkoordinator på Karrierecentret.

• Knud Holth Andersen (lærer på Thisted Gymnasium) tlf: 97923488
  • Finn Jorsal (rektor på Thisted gymnasium (er i Barcelona pt.)) tlf: 22103487