AAU trækker flere unge til IKT-uddannelserne

I dag får 517 unge besked om, at de er blevet optaget på en af AAU’s mange IT-uddannelser. Det er næsten 10 procent flere end i AAU’s rekordår 2007, og det er vidt forskellige IT-studier, der trækker de mange nye studerende til universitetets afdelinger i Aalborg, Esbjerg og Ballerup.

Lagt online: 29.07.2008

IT-brancen har i flere år skreget på kvalificeret arbejdskraft, samtidig med at de unges interesse for IT-uddannelserne har været bekymrende lav. Der er dog gode nyheder at finde i tallene for, hvor mange nye studerende Aalborg Universitet optager på uddannelserne inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT). Her stiger Danmarks største IKT-universitet nemlig næsten 10 procent fra 472 optagne i rekordåret 2007 til 517 i år. Uddannelser som Softwareingeniør, Medialogi og Humanistisk Informatik stiger markant, men også mere klassiske studier som Datalogi og Elektronik & IT trækker de unge til sig.

- Vi har gjort en stor indsats på IKT-området de seneste år, både ved at modernisere uddannelsestilbudene, ved at gøre de unge opmærksomme på jobmulighederne og ved at lytte nøje til, hvad det er erhvervslivet har brug for af fremtidens kandidater. Og set i det lys er det selvfølgelig kun ekstra tilfredsstillende, at vi i år endda stiger efter rekordåret i 2007, siger dekan Frede Blaabjerg, der er ansvarlig for de tekniske og naturvidenskabelige IKT-uddannelser.

En af de store succeser, der findes på AAU’s afdelinger i såvel Aalborg som Esbjerg og Ballerup, er Medialogi. Uddannelsen kombinerer teknologi og kreativitet, så de studerende lærer at designe nye processer og værktøjer til brug inden for kunst, design, medier og oplevelsesindustri. Indsatsen for at gøre uddannelsen synlig i specielt hovedstadsområdet har båret frugt og har tiltrukket mange unge, der interesserer sig for teknikkerne bag blandt andet computerspil, animation og menneske/maskine-interaktion. Alene på afdelingen i Ballerup er Medialogi steget fra 55 til 87 optagne, og et af de nye tilbud i Ballerup i år er Humanistisk Informatik. Uddannelsen, der kombinerer kommunikation, digitale medier og informationsteknologier, har i flere år været et tilløbsstykke i Aalborg, og til det første kuld i hovedstadsområdet er der blevet optaget hele 57 studerende.

Samlet set har Aalborg Universitet i år sit næsthøjeste KOT-optag nogensinde, kun overgået af rekordåret 2007, og trods det er der stadig ledige pladser på en lang række uddannelser på AAU. IKT-uddannelserne på AAU er Datalogi, Informatik, Medialogi, Informationsteknologi, Internetteknologier & Computersystemer, Elektronik & IT, Software, Elektronik & Datateknik og Humanistisk Informatik.

Yderligere oplysninger og fotos

• Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, tlf. 99 40 96 31, mobil 21 29 24 54
  • Helle Thomsen, leder af Studiekontoret, tlf. 99 40 94 45
  • Ledige pladser på AAU