Billigere at tage efteruddannelse på AAU

Fra september i år slipper de deltidsstuderende 10.000 kr. billigere i studieafgift for en masteruddannelse inden for det tekniske- eller naturvidenskabelige område. På de humanistiske og samfundsvidenskabelige masteruddannelser bliver det 4.000 – 7.000 kr. billigere.

Lagt online: 02.06.2008

Der er i Danmark tradition for brugerbetaling på universiteternes deltidsuddannelser, men staten yder dog et betragteligt tilskud. Dette tilskud - det såkaldte taxametertilskud – har via finansloven fået et løft på næsten 20% og forhøjelse kommer nu de deltidsstuderende til gode i form af betragtelige prisnedsættelser.

Aalborg Universitet havde i 2007 godt 1.500 deltidsstuderende og hvert år udklækkes der 275 færdiguddannede med en diplomgrad eller en mastergrad. Efter- og videreuddannelsestilbud spænder fra kurser af kort varighed til 2-årige masteruddannelser. Der er fx deltidsuddannelser inden for virksomhedsledelse, personaleledelse, læring og læreprocesser, coaching, erhvervsøkonomi, psykologi, filosofi, tysk, engelsk, spansk, databasesystemer, oplevelsesdesign, informationsarkitektur, vindenergi, miljøvurdering, geoinformatik, sundhedsinformatik og en række it-forløb.

Deltidsforløbene planlægges, så de ikke forstyrrer arbejdslivet i hverdagen alt for meget, fx gør den it-baserede fjernundervisning i kombination med seminarer det muligt at deltage i et efter /videreuddannelsesforløb på AAU, uanset om man fx befinder sig i Nordjylland, i København eller på Bornholm.

Ansøgningsfristen til universitetets deltidsuddannelser er i øvrigt i dag mandag d. 2. juni, men man kan fortsat søge ind, hvis der er ledige pladser på holdene.