Bliv iværksætter og få en højere status

Mandag den 30. juni fremgik det på www.dr.dk, at der tilsyneladende er prestige i at være selvstændig. Det viser nye undersøgelser, som analyseinstituttet Greens har foretaget for dagbladet Børsen. Denne holdning kan potentielt komme iværksætterorganisationen SEA (Supporting Entrepreneurship at Aalborg University) til gode.

Lagt online: 01.07.2008

- Det er også den tendens vi ser hos vores iværksættere. Det er specielt skabertrangen, ønsket om at udvikle sig personligt samt drømmen om at være sin egen herre, der motiverer til at opstarte egen virksomhed. Derudover er det motiverende, at man som selvstændig har selvbestemmelsesret, der giver mulighed for fleksible arbejdstider – specielt kvinder finder selvbestemmelsesretten attraktiv. Det fortæller Lotte Pedersen, som er projektleder for SEA’s inkubatorordning.

Selvstændig som iværksætter

Holdningen kan potentielt være med til at gavne organisationer som SEA og tiltrække nye innovative sjæle. SEA’s inkubatorordning giver studerende, Ph.d.-studerende og dimittender mulighed for at modtage professionel rådgivning fra eksterne coaches, undervisere ved AAU samt erhvervsdrivende til at efterprøve en forretningsidé. Alt hvad det kræver for at deltage, er en god idé og et stort engagement.

- Vi er oppe imod et arbejdsmarked, der skriger på arbejdskraft og derfor har vi ikke længere iværksættere, der vælger vejen af mangel på arbejde efter endt uddannelse. Iværksætterne er yderst motiverede og vil gøre alt for at slå igennem, udtaler Lotte Pedersen.

Vigtigheden i innovation

Det er særdeles væsentligt, at AAU gør en indsats for at motivere de studerende til at opstarte egen virksomhed, der kan sætte AAU på verdenskortet og muligvis tiltrække nye, spændende virksomheder til Nordjylland i fremtiden.

- De seneste undersøgelser viser rent faktisk, at studerende ikke bliver dårligere studerende pga. tidsmangel til studierne, når de arbejder som iværksættere. De får derimod højere karakterer og bliver bedre til at sætte deres viden ind i en kontekst, siger Lotte Pedersen afsluttende.

• Projektleder for inkubatorordningen hos SEA Lotte Pedersen, tlf.: 99 40 75 45