Dansk-japansk samarbejde skal lindre muskelsmerter

42 millioner japanere og omkring halvdelen af alle voksne danskere oplever jævnligt uforklarlige muskelsmerter. Et samarbejde mellem danske og japanske forskere vil gå nye veje i jagten på lindring til de ramte.

Lagt online: 30.09.2008

De næste tre år bliver forsøg på japanske laboratorie-rotter derfor kombineret med smerte-studier af danske patienter. Det sker i håb om, at viden fra det ene område kan overføres til det andet.

- Alle mennesker har nogle små ”triggerpunkter” i musklerne, som gør ondt, når man trykker på dem. De kan være skyld i hovedpine, lændesmerter og andre ubehageligheder, og hos rigtig mange patienter udvikler det sig til stærkere smerter. Vi véd ikke hvorfor, men det håber vi på at finde ud af, fortæller lederen af den danske forskergruppe, professor Thomas Graven-Nielsen fra Aalborg Universitet.

De store forventninger deles af hans kvindelige japanske professor-kollega Kazue Mizumura fra universitetet i Nagoya.
- Behandlingen af den type smerter er ikke optimal i dag. I vores dyre-eksperimenter kan vi foretage studier, som ikke er mulige på mennesker. Så resultaterne fra den japanske gruppes dyre-eksperimenter supplerer de studier af mennesker, som den danske gruppe laver, forklarer Kazue Mizumura.

Hun håber, at eksperimenterne og den nye viden vil gøre det muligt helt at forhindre smerterne i at udvikle sig, samt hjælpe med at finde en mere effektiv behandling til ramte patienter. Derfor er forskningsprojektet også interessant for de behandlere, som prøver at hjælpe patienterne med at dulme smerterne, påpeger den danske forskningsleder.

- Hvis du går ud i fysioterapien og andre steder i behandlingsverden, vil de sige, at de finder rigtig mange af de her triggerpunkter, som udløser smerter. Man anvender forskellige former for behandling, som man har fundet ud af virker. Men det interessante er, hvorfor triggerpunkterne opstår, og hvordan den optimale behandling og forebyggelse udvikles. Det regner vi også med at blive klogere på, siger Aalborg-professor Thomas Graven-Nielsen.

Forskerne begynder deres arbejde her i oktober, og til januar mødes de i Japan til det første af en række aftalte fælles møder for at udveksle erfaringer. Samarbejdet indebærer desuden, at de to universiteter i perioder udveksler forskere.

Smerte-projektet er et af de første resultater af en fælles aftale om kliniske forskningsprojekter mellem Danmark og Japan. Projektet får støtte fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen under Videnskabsministeriet samt af det tilsvarende japanske organ, Japan Science and Technology Agency.

Fakta om Center for Sanse-Motorisk Interaktion

Center for Sanse-Motorisk Interaktion (SMI) på Aalborg Universitet er et tværfagligt, internationalt center, der blev oprettet som ”Center of Excellence” i 1993 med støtte fra Danmarks Gundforskningsfond. I 1997 blev den Internationale Medikotekniske Forskerskole oprettet, og i 2006 blev skolen udbygget med et forskeruddannelsesprogram for nationale og internationale elitestuderende. Centret er en del af Institut for Sundhedsvidenskab & Teknologi på Aalborg Universitet.

Kontakt

• Professor Thomas Graven-Nielsen, Center for Sanse-Motorisk Interaktion, Institut for Sundhedsvidenskab & Teknologi, tlf. 99 40 88 27, mobil 22 16 04 97
  • Pressekontakt: Journalist Carsten Nielsen, tlf. 9940 7339, mobil 23 40 65 54