Elitesportsudøvere får nye uddannelsesmuligheder på AAU

Aalborg Universitet, elite sport Aalborg og AaB står i fællesskab bag det nye initiativ Nordjysk Elitesport, der får håndboldtræner Per Jessen tilknyttet som koordinator.

Lagt online: 26.06.2008

Aalborg Universitet kommer fra september 2008 med et nyt tilbud for elitesportsudøvere i form af initiativet Nordjysk Elitesport. Tilbudet er til alle elitesportsudøvere, der ønsker at studere på AAU samtidigt med, at de udøver deres sport på eliteniveau. Initiativet er etableret i samarbejde mellem AAU, elite sport Aalborg og AaB.
- Alle elitesportsudøvere, der ønsker at blive optaget – og som opfylder adgangskravene – kan allerede i år nå at søge optagelse, hvis det sker inden 5. juli 2008, oplyser prorektor Hanne Kathrine Krogstrup.

Formålet med initiativet er, at yde praktisk hjælp til elitesportsudøvere, som studerer på AAU og. AaB Håndbolds tidligere cheftræner Per Jessen er ansat som koordinator for initiativet. Per Jessen skal koordinere den hjælp, der rent praktisk vil blive ydet sportsfolkene bl.a. i form af rådgivning, studieplanlægning, eksamensflytning, SU-regnskab og dispensationsansøgninger.
- En af mine vigtigste opgaver som koordinator bliver at samarbejde med universitets mange studienævn, studieledere og administrative medarbejdere om at vise forståelse for sportsudøvernes særlige situation, når der skal findes fleksible løsninger for, hvordan sport og uddannelse kan kombineres
- Derudover vil sportsudøvernes medstuderende fra og med det kommende studieår blive inddraget i initiativet. I den forbindelse kan det nævnes at AAU er kendt for det problemorienterede projekt-arbejde, hvor projektgruppernes medlemmer er ansvarlige overfor hinanden. Derfor tilstræbes det, at de deltagende elitesportsudøvere indgår i en gruppe, hvorefter studielederen aftaler med gruppen, hvilke forpligtigelser de kan påtage sig, siger Per Jessen.

Tilbudet kommer som en naturlig overbygning på de tiltag, der allerede er taget i Aalborg i de seneste år via elite sport Aalborg. Således er Aalborg Kommune Team Danmark elitekommune og i forlængelse heraf etableres eliteidrætsklasser på Sønderbroskolen i Aalborg, ligesom der er bo- og bespisningsmuligheder i Anneberghus og generelt fokus på talentudviklingen i Aalborg.
- Derfor er det glædeligt med dette nye samarbejde mellem AAU, AaB og elite sport Aalborg, der kan være med til at skabe yderligere fokus på uddannelsesdelen. Jeg er overbevist om, at dette tiltag kan være med til såvel at rekruttere som at fastholde eliteidrætsudøvere i Aalborg, påpeger rådmand Henrik Thomsen.

I forbindelse med det nye initiativ bliver der også tale om et samarbejde med AaB College med hensyn til boliger for de studerende.
- Vi har som en seriøs sportsklub en forpligtigelse til at opfodre og støtte de unge elitesportsudøvere i at få en uddannelse sideløbende med deres karriere ved os. For AaB – og formentligt en lang række andre nordjyske sportsklubber - betyder initiativet samtidigt, at det bliver muligt at holde på egne talenter, der måske ellers ville rejse ud af regionen for at læse på andre universiteter, påpeger bestyrelsesformand Per Søndergaard fra AaB, der bakker op om initiativet Nordjysk Elitesport, som AaB har været med i drøftelserne bag.

De deltagende partnere peger samstemmende på, at der pt. arbejdes på at etablere et samarbejde med den nordjyske professionshøjskole.
Derudover er der tanker om at samle et netværk, der skal være med til at støtte og udvikle Nordjysk Elitesport. Netværket kan udgøres af udvalgte personer fra sportens verden ligesom elite sport Aalborg, Region Nordjylland samt interesserede nordjyske kommuner og private virksomheder skal inviteres med, så de kan støtte og være med i netværket.

Herudover peger de deltagende partnere på, at der på sigt vil blive arbejdet for en samarbejdsaftale med Team Danmark.

Yderligere oplysninger hos

• Koordinator, Per Jessen, Aalborg Universitet, mobil 2269 8535