Erhvervslivet foretrækker AAU’s ingeniører

Ingeniøruddannelserne på Aalborg Universitet er de bedste i Danmark – så klar er konklusionen i en ny undersøgelse blandt dansk virksomheder.

Lagt online: 30.05.2008

Nyhedsmagasinet Ingeniøren og IDA (Ingeniørforeningen i Danmark) har spurgt flere hundrede danske virksomheder om deres syn på de danske ingeniøruddannelser og deres evne til at imødekomme erhvervslivets behov. På begge områder træder Aalborg Universitet klart frem som den bedste uddannelsesinstitution i landet.

De mange repræsentanter for erhvervslivet er blandt andet blevet spurgt om hvilke uddannelsesinstitutioner, der er specielt gode eller nytænkende i forhold til at tilrette ingeniøruddannelserne efter erhvervslivets behov og udfordringer. Svaret giver AAU’s uddannelser i Aalborg, Esbjerg og Ballerup en tydelig førsteplads i undersøgelsen, da 38,3 procent har peget på Aalborg Universitet. Med 21 procent er DTU nr. 2 blandt landets syv ingeniørinstitutioner. Resultatet kommer ikke helt bag på dekan Frede Blaabjerg fra De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter:

- Det er ikke helt overraskende, at vi klarer os godt. I projektarbejdet er vores studerende meget ofte i kontakt med virksomheder, og vi får feedback fra dem med henblik på at udvikle uddannelserne. Det giver en god ballast for vores studerende, den da de kommer i job, siger Frede Blaabjerg.

Også i målingen af erhvervslivets generelle syn på uddannelsernes kvalitet er Aalborg Universitet i front. På en skala fra 1 til 5 giver 21,1 procent Aalborg Universitet topkarakter, mens 15,3 procent peger på DTU.

- Det her er et meget stort skulderklap til de mange medarbejdere, der gennem mange år har lagt kræfter i at udvikle vores uddannelser, for undersøgelsen her viser, at vi bliver anerkendt for netop de ting, vi har arbejdet målrettet med, siger Frede Blaabjerg.
- Fremtidens kompetencer ligger i de ting, vi har satset på med projektarbejde, problemløsning og evnen til at kommunikere og samarbejde. Det er noget af det, vi lægger vægt på, ikke bare på et enkelt kursus eller et semesterforløb, men gennem hele uddannelsesforløbet. Men der er også store udfordringer forbundet med at vælge den kurs. Afskaffelsen af gruppeeksamen modarbejder nogle af de resultater, erhvervslivet hylder i undersøgelsen, og det er også dyrt at skabe vejledning og fysisk plads til projektgrupperne. Og samtidig ser det ud til, at vores fremtidige basismidler ikke vil afhænge betydeligt af, hvor godt vi klarer os på uddannelsessiden, påpeger dekan Frede Blaabjerg.

I alt 209 ingeniørvirksomheder har svaret på spørgsmålene i undersøgelsen, der offentliggøres i Nyhedsmagasinet Ingeniøren fredag d. 30. maj 2008.

Yderligere oplysninger

• Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 99 40 96 31, mobil 21 29 24 54