Fiskeri- og kystforskning får ny professor

Forskningen i kystsamfundsudvikling og naturressourceforvaltning bliver i de kommende år styrket med en ny professor og et millionbidrag til Innovative Fisheries Management. Med støtte fra Det Obelske Familiefond bliver Jesper Raakjær professor ved Aalborg Universitet.

Lagt online: 14.05.2008

Det Obelske Familiefond i Aalborg har for nylig uddelt legater for adskillige millioner kroner, og den største pulje penge gik til Innovative Fisheries Management (IFM) i Nordsøen Forskerpark i Hirtshals, der tidligere var kendt som Nordsøcentret. IFM, der i dag er et indlejret forskningscenter ved Aalborg Universitet, modtog dels tre millioner kroner til medfinansiering af et fem-årigt professorat i fiskeriforvaltning og kyst-samfundsudvikling og dels 250.000 kroner til at opbygge en tværfaglig, international forskeruddannelse inden for fiskeriforvaltning.'

Det nye professorat er tiltænkt Jesper Raakjær, som har været ansat på IFM siden starten i 1994, og gennem de seneste ni år har han siddet i en stilling som forskningsprofessor. Med praktisk fiskeri som faglig basis og finansieringskilde for erhvervsøkonomiske studier og med en efterfølgende særdeles aktiv forsker- og rådgiverkarriere er Jesper Raakjær den rette person til at indtræde i det Obel-finansierede professorat.

Nogle af målene med det nye professorat er at opbygge en tværfaglig international forskeruddannelse inden for fiskeriforvaltning i samarbejde med universiteter i USA, Canada og Norge, og at udvikle et kandidatuddannelsesprogram i naturressourceforvaltning på Aalborg Universitet. Samtidig er det planen at hjælpe et udvidet innovations- og uddannelsessamarbejde mellem fiskerisektoren, fødevareindustrien og vidensinstitutionerne i Nordjylland på vej. Samtidig med at Jesper Raakjær modtager Obel-professoratet den 1. august, indtager han igen chefstolen på IFM efter sin forskningsorlov. Centrets fungerende direktør Sten Sverdrup-Jensen fylder 62 år i juni og går derfor på deltid, samtidig med at han bliver adjungeret professor.

Jesper Raakjær er opvokset i Hals, student fra Nørresundby Gymnasium og cand.merc i erhvervsudvikling fra Aalborg Universitet. I 1992 blev han Ph.d. på en afhandling om fiskerisektorens strukturproblemer i en socio-økonomisk belysning, og fra 2001 til 2007 var han desuden bestyrelsesformand for sildevirksomheden P. Anthonisen A/S i Skagen

Hos Det Obelske Familiefond har man ønsket at være med til at styrke forskningen i kystsamfundsudvikling og naturressourceforvaltning på Aalborg Universitet, blandt andet fordi Region Nordjylland tegner sig for mere end halvdelen af den samlede aktivitet inden for fiskeri og fiskeforarbejdning i Danmark. I den sammenhæng er det vigtigt, at fiskeriforskningen er solidt forankret i Nordjylland og kan bidrage til at fremme innovation og erhvervsudvikling i den nordjyske fiskerisektor til gavn for den samlede region.