Fremtidens elitetrænere og idrætslærere kan begynde på AAU

Unge mennesker med en drøm om at blive idrætslærer i gymnasiet eller træner på eliteniveau kan fremover sætte kurs mod AAU. Aalborg Universitet har netop fået tilladelse til at starte en kandidatuddannelse, der bliver den første af sin art i Danmark.

Lagt online: 01.07.2008

Sidste sommer strømmede de studerende ind på Aalborg Universitets nye idrætsuddannelse, og bunken af ansøgninger i disse dage tyder på, at der også i år bliver fuldt hus. Nu kan de studerende glæde sig over endnu flere valgmuligheder på kandidatuddannelsen, dvs. studiets sidste to år. Videnskabsministeriet har nemlig givet grønt lys til, at Aalborg Universitet kan udbyde en kandidatuddannelse i Idræt (Cand.scient. i Idræt), der skal uddanne elitetrænere og gymnasielærere. Blandt de 70 studerende, der blev optaget som første kuld i 2007, var der interesse for at blive gymnasielærere, men hidtil har der kun været udsigt til at bruge AAU’s Idræt som tilvalgsfag (tidligere kaldet sidefag). Med den netop godkendte kandidatuddannelse bliver det også muligt at få Idræt som centralt fag (tidligere kaldet hovedfag), og dermed kan AAU nu tilbyde hele viften af naturvidenskabelige fag til de unge gymnasielæreraspiranter.

- Det er helt unikt, at vi fremover kan tilbyde både vores studerende mulighed for at gå enten gymnasielærer- eller elitetrænerretningen. Der har været behov for at nytænke de danske idrætsuddannelser, og gennem sidste års store interesse og de mange ansøgninger i disse dage kan vi se, at de unge mennesker er enige, siger professor Egon Toft, der er prodekan for AAU’s sundhedsområde.

Den nye kandidatuddannelse i Idræt kredser om sundhed og aktivitet i både fysisk, psykisk og social sammenhæng. Studiet har to retninger, hvor den ene sigter mod formidling i eksempelvis gymnasierne, og den anden giver kompetencer som elitetræner i en specifik idrætsgren. Formidlingsuddannelsen har fokus på undervisning, træningsfysiologi, biomekanik, kommunikation og coaching, og de færdiguddannede kandidater vil ud over gymnasierne kunne indgå f.eks. i ungdomsuddannelser, sundhedssektoren, virksomheder og som idrætskonsulenter.

Elitetræneruddannelsen bliver den eneste af sin art i Danmark, og her sigtes der på at uddanne trænere på højeste niveau inden for såvel breddeidræt som eliteidræt. Studiet fokuserer på trænerens rolle, teknisk og fysisk træning, coaching, strategi, psykologi, neurobiologi og ledelse. De studerende kommer til at arbejde tæt sammen med idrættens forskellige specialforbund alt efter hvilken idrætsgren, den studerende har fokus på. I Europa findes der kun to kandidatuddannelser med et decideret træningsmæssigt sigte, nemlig ved Deutsche Sports Hochschule i tyske Köln og ved finske University of Jyväskylä.

Fakta om Idræt på AAU generelt:

• Aalborg Universitet optog de første 70 studerende på bacheloruddannelsen i idræt 1. september 2007.
  • AAU’s idrætsuddannelse befinder sig generelt i et særligt krydsfelt mellem sundhed, idræt og teknologi, hvor de studerende får indsigt i vigtige idrætsfaglige områder som anatomi og træningslære, men også skal arbejde med blandt andet idrætspsykologi og nye teknologiske muligheder.
  • Ud over de nye kandidatmuligheder inden for gymnasielærer- eller elitetræner-retningerne, findes der også en anden Idræts-overbygning, Cand.scient.techn. i Idræt, som er en ingeniørteknisk uddannelse med fokus på sportsudstyr, materialeteknologi m.m.

• Professor og prodekan for sundhedsvidenskab Egon Toft, tlf. 40 18 98 19
  • Lektor Michael Voigt, Institut for Sundhedsvidenskab og Teknologi, tlf. 99 40 88 19, mobil 40 10 14 90