Hård kritik af fejlfyldte software-produkter

Bedre test-metoder kan reducere antallet af graverende fejl i software og elektroniske apparater. Alligevel tøver industrien med at tage ved lære, og det førte til skarp engelsk forsker-kritik på test-konference ved Center for Indlejrede Software Systemer.

Lagt online: 04.11.2008

Både forskere og repræsentanter fra industrien var på konferencen enige om, at fejl-raten i software i øjeblikket er alt for høj. Skarpest i mælet var den engelske professor Les Hatton fra Kingston University i London, som har gjort det til sin faglige mission at dokumentere og analysere fejlene. Og det skorter ikke på materiale, understreger han.

På den private front er han eksempelvis irriteret over, at ingen af hans foreløbig tre digitale tv-bokse har været i nærheden af at fungere efter hensigten. Men hans righoldige fortegnelser over software-fadæser omfatter alle typer af systemer, og listen vokser uge for uge.

- De fleste af de systemer, jeg bruger, er mangelfulde på alle mulige måder, og det burde de ikke være. Hovedparten af de softwarefejl, jeg har analyseret gennem årene, kunne være undgået ved at bruge teknologi, som vi allerede kender. Men vi bliver ved med at lave de samme fejl igen og igen. Computer-området er blevet en mode-industri, hvor vi ikke efterlever det grundlæggende ingeniør-princip om, at det ikke er en synd at lave en fejl, men at det er en synd at gentage den. Moderne ingeniør-arbejde er normalt meget pålideligt, men software-udvikling er ikke til at stole på, fordi det ikke respekterer principperne, siger Les Hatton.

Han beskriver sig selv som optimistisk af natur, men troen på forbedringer er efterhånden sat på en hård prøve. Hans bedste bud på, hvor redningen skal komme fra, er miljøet omkring Open Source software, hvor udviklere forskellige steder fra samarbejder om at skabe et stadig bedre produkt.

- Open Source software ser ud til at have det kendetegn, at det gradvist bliver bedre. Så jeg håber, at det i de kommende år skaber en trend med pålidelig software, som andre vil efterligne, siger Les Hatton.

Model-baseret løsning

Direktør for Center for Indlejrede Software Systemer ved Aalborg Universitet, professor Kim Guldstrand Larsen, deler bekymringen over de mange software-fejl. Hans bud på en løsning er såkaldt model-baseret testning og verifikation, hvor udviklerne fra starten af et projekt indarbejder krav-specifikationer i en model, som kan bruges til ekstremt grundig automatiseret testning.

- Typiske kontrol-systemer kan let have flere forskellige kombinationer af tilstande, end der er atomer i universet. Det er umuligt at gennemføre en tilbundsgående test manuelt. Vi tror meget på, at der både kan fjernes fejl og spares tid, hvis virksomheder og udviklere vil begynde at bruge model-baserede værktøjer. 30-40 procent af produktionstiden på nye produkter bliver brugt på testning, så der er meget at hente ved at forbedre processen, forklarer Kim Guldstrand Larsen.

På konferencen løftede han en flig af sløret for et konkret CISS-samarbejde med Novo Nordisk om test af software til insulinsprøjter, hvor testtiden ved brug af en model-baseret tilgang kan reduceres til få dage i stedet for en måned.

Ydligere information