Ikke normalt med uro og ballade i multietniske boligområder

Kriminalitet, voldsom ballade og uro er et af de prædikater, der ofte bliver hæftet på boligområder, hvor der bor mange unge med indvandrerbaggrund. Og vi har da også for nylig været vidner til voldsomheder med afbrænding af biler, skure og containere, men kriminalitet er ikke en hverdagsforeteelse i de multietniske boligområder. I det store og hele er der til daglig meget få konflikter.

Lagt online: 08.04.2008

Det vurderer lokalpoliti, socialarbejdere og beboere i boligområderne. De mener også, at medierne generelt giver et forkert billede af de unge, fordi der kun fokuseres på de enkelte episoder, hvor der forekommer vold og større konflikter.

Det fremgår af den nye undersøgelse 'Unges udeliv i multietniske boligområder ' fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet, hvor kultursociologerne Benny Schytte og Sølvi Karin Børresen giver et signalement af de unges almindelige hverdagsliv og adfærd i det nære udemiljø, og hvilke ønsker de har til stederne.

Undersøgelsen er foretaget i de tre almene boligområder Gellerup ved Aarhus, Vollsmose i Odense og AKB Lundtoftegade på det Ydre Nørrebro i København. Cirka en fjerdedel af beboerne er her unge mellem 14 og 20 år.

Udelivet er meget vigtigt for de unge

De unge er meget synlige i udemiljøet i de tre boligområder. For at styrke deres sociale relationer og opbygge netværk mødes de forskellige steder i områderne og slår sig ned f.eks. ved indkøbscenteret, viadukter, uden for opgange, ved en lygtepæl på stierne i områderne eller foran vaskeriet. Her hænger drengene ud med snak og smøger, ser livet gå forbi og laver alt og ingenting, nogle gange på en højrøstet måde ledsaget af opgassede knallerter. Men de mødes også på boldbanerne, hvor deres foretrukne spil er fodbold og basketball. Det sker også, at de trækker sig tilbage fra det offentlige rum til mere uformelle steder i udemiljøet, hvor de kan være sig selv uden for de voksnes opsyn og kontrol. Stederne finder de typisk i de grønne områder i tilknytning til boligerne. Opholdet og samværet foregår her for det meste uden problemer.

Pigerne hænger ikke ud på samme måde som drengene. De bevæger sig mere rundt i områderne, går ture sammen eller spiller fodbold sammen med drengene.

Behov for flere aktivitetssteder

At opholde sig ude er et generelt ungdomsfænomen, så de unge i de tre boligområder adskiller sig ikke meget fra andre unge. De er glade for og bruger de særlige anlæg, der de senere år er lavet i områderne til børn og unge, f.eks. idrætslegepladser, men har derudover nogle ønsker.

"Deres ønsker er forholdsvis beskedne. De har brug for nogle steder, hvor de kan søge ly og læ i tilfælde af dårligt vejr, og det behøver såmænd ikke være andet end et halvtag. Derudover vil de gerne have nogle flere baner til boldspil og lignende forskellige steder i de store udeområder, gerne med lys så de også kan mødes om aftenen", siger Benny Schytte.

Det er vigtig at anerkende, at udemiljøet er en vigtig arena i ungdommens hverdagsliv, og at der derfor er behov for forskellige aktiviteter i områderne. Især er der brug for flere mødesteder for pigerne. Der bliver fra voksen side holdt mere øje med dem end drengene, så det skal være synlige, legale steder, hvor de kan opholde sig og mødes med andre unge piger og drenge.

Desuden er det en god ide at tage de unge med på råd, hvis et boligområde står over for at skulle renovere stedets udemiljø. Det er de unge, der ved, hvad der er brug for. Og hvis der er optræk til ballade, anbefaler Benny Schytte, at områdemedarbejdere, lokalpoliti og andre voksne indgår i dialog med de unge. Det er en effektiv måde at løse problemer på, og en metode som de unge selv foretrækker.

Yderligere oplysninger

• Kultursociolog Benny Schytte, mobiltelefon mobil 21 46 56 14 (eller 99 40 23 99).
  • Se illustration