Ingeniørstuderendes racerbil fik fuldt hus i Tyskland

Samtlige discipliner blev gennemført, da Aalborg Universitets racerbil deltog i international konkurrence i Tyskland. De flotte resultater i den helt nye bil var medvirkende til, at holdet også nåede sit mål om en god placering i den samlede konkurrence.

Lagt online: 11.08.2008

Når ingeniørstuderende fra hele verden mødes for at dyste med deres hjemmebyggede racerbiler, er der særligt én konkurrencedisciplin, der skiller fårene fra bukkene. Den teknisk krævende endurance-test sorterer altid mange deltagere fra, men i weekenden viste holdet Unicorn Race Engineering fra Aalborg Universitet, at deres slid i de seneste måneder havde været arbejdet værd. På Hockenheim-banen i Tyskland gennemførte en AAU-racerbil for første gang i holdets historie endurance-disciplinen, hvor racerbilen kører 22 km under forskellige forhold. Ud af 78 deltagende hold gennemførte kun 36, heriblandt Aalborg Universitets helt nye bil Unicorn G3.

- Vi gennemførte samtlige discipliner, så i den samlede konkurrence fik vi et rigtigt godt resultat. Men en af klare succesoplevelser var, at vores bil klarede endurance-testen, for det er virkelig noget, der trækker tænder ud på både mekanikken og på køreren ved rattet, forklarer ingeniørstuderende Lars Kuur fra Aalborg Universitet.

Målet var en samlet placering i Top 30, og med indsatsen i Tyskland sikrede det nordjyske hold sig en 25. plads. Allerbedst gik det i accelerationskonkurrencen, som tester bilens accelerationsevne over en 75 meter lang strækning, og som gav AAU-holdet en 14. plads.

I juni vandt Unicorn Race Engineering prisen for den bedste motor ved en konkurrence i England, men ved det netop afsluttede løb i Tyskland stillede holdet op med en helt ny og netop færdigbygget bil. Ud over at have videreført de mekaniske erfaringer fra to tidligere racerbilmodeller havde de frivillige bilbyggere fra Aalborg Universitet sørget for at konstruere den nye bil på en måde, så den var mindre trættende at køre for føreren og lettere kunne omstilles mellem de forskellige discipliner. Desuden tiltrak såvel det nye design som det avancerede samspil mellem motor og kompressor sig stor nysgerrighed fra modstanderholdene.

Unicorn Race Engineering består af ca. 15 studerende, som på frivillig basis designer, fabrikerer, kører og markedsfører en high performance formula-racerbil. Hvert år fremstiller holdet en komplet ny bil til de internationale Formula SAE-konkurrencer, som ikke blot er motorløb, men også ingeniørkonkurrencer med blandt andet tekniske vurderinger og præsentationer for fiktive investeringsvirksomheder. Unicorn-projektet er støttet af De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på Aalborg Universitet og af midler fra et stigende antal private sponsorer og fonde. Der er allerede nu planer om nye racerbiler i 2009 og de efterfølgende år. Næste konkurrence er et mere uformelt løb i Holland i den sidste weekend i august.

Yderligere oplysninger