Ingeniørstuderendes racerbil fik fuldt hus i Tyskland

Det er ikke længere er tilstrækkeligt at opfinde produkter for at klare sig i innovationskapløbet. For danske virksomheder er innovation af nye forretningsmodeller til det globale marked og ”open innovation” derfor de nye strategiske innovationsindsatsområder i 2008. Ved en konference og en bogudgivelse præsenterer NEWGIBM-projektet en række interessante forskningsresultater.

Lagt online: 11.08.2008

Forskningsprojektet NEWGIBM har studeret danske virksomheder, der enten er i gang med, eller står på tærsklen til at innovere nye, globale, IKT-baserede forretningsmodeller. Forskningsprojektet blev etableret i 2005 i tæt samarbejde mellem Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Handelshøjskolen i Aarhus og modtog 3 mio. kroner i støtte fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen. Støttemidlerne fra den såkaldte IKT Korridor er beregnet på at fremme konkrete samarbejder om forskning og udvikling inden for informations- og kommunikationsteknologi (IKT) med henblik på at skabe vækst i det regionale erhvervsliv.

Innovation i netværk kræver ny form for lederskab

NEWGIBM havde som udgangspunkt den antagelse, at nye, globale forretningsmodeller i stigende grad er netværksbaserede, og ti virksomheder og deres netværk blev derfor inviteret til at deltage i projektet. Projektets erfaringer viser, at det er en udfordring at etablere og gennemføre innovation i netværk. For at nå målet skal virksomhedernes forskellige forretningsmodeller ”spille sammen”, og det kalder på strategiske beslutninger samt åbenhed, engagement og tillid fra partnerne i netværket. Blandt konklusionerne er, at en af de store udfordringer samt vigtigste fokus område i netværksdrevet innovation, ligger i at bedrive ”leadership” af den innovation, der skal ske.

NEWGIBM-holdet understreger at udfordringerne ved innovation i netværk står mål med succesen når processen lykkes. Man får forretningsmodeller, der kan betragtes som unikke og tenderer til at have karakter af radikal innovation – hvor man får ”the blue ocean” for sig selv. Forretningsmodellerne vil således ofte være de eneste på markedet, og vil ofte være meget svære at konkurrere med for andre virksomheder og virksomhedsnetværk, understreger Peter Lindgren, leder af NEWGIBM-projektet. IKT giver desuden mulighed for mere og bedre innovation og bliver samtidig en komponent i forretningsmodellen.

NEWGIBM-projektet afrundes d. 7. februar 2008 med en international konference med tre af verdens førende forskere inden for innovation af forretningsmodeller, og hvor danske forskere vil præsentere ny forskning fra NEWGIBM-projektet.

Fakta

• Eksperter ved NEWGIBM-konferencen d. 7. februar 2008: Henry Chesbrough, professor ved Berkeley University, USA, og kendt for bøgerne ”Open Innovation” og ”Open Business Models”. Christopher L. Tucci, professor ved Universitetet i Lausanne, Schweiz. Alexander Osterwalder, forretningsmodelekspert i Arvetica, Schweiz.
  • Den nye forskning fra NEWGIBM-projektet er dokumenteret i en ny bog, som udkommer på konferencedagen og udleveres gratis til alle deltagere på konferencen.
  • Mere om forskningsprojektet NEWGIBM
  • Hent invitation til NEWGIBM-konferencen

Kontakt

• Lektor, Ph.d. Peter Lindgren, Center for Industriel Produktion, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 89 87, mobil 23 42 55 04