International anerkendelse af forskning i forstyrrelser på elnettet

Samarbejdet mellem industri-giganten Danfoss og energiforskere på Aalborg Universitet belønnes nu med en international pris. En forskningsartikel om forstyrrelser på elnettet får en ”Second Prize Article Award”, når industri-eksperterne i den toneangivende internationale elektronik-organisation IEEE i denne uge holder årsmøde i Canada.

Lagt online: 08.10.2008

Bag artiklen ligger forskning udført af den 35-årige rumæner Lucian Asiminoaei. Som led i sine Ph.D. studier ved Aalborg Universitet fokuserede han på motorstyringers evne til at modstå forstyrrelser på el-nettet. Han kom samtidig med en række spændende løsninger på problemstillingen i sin afhandling.

Forskningen er udført i samarbejde med dekan og professor Frede Blaabjerg fra Aalborg Universitet. Den kortlægger mulighederne for at fjerne forstyrrelser fra elnettet ved brug af avancerede elektroniske filtre. At der ikke kun er tale om teoretiske overvejelser, illustreres af, at principperne er på vej til at blive anvendt i kommende produkter fra Danfoss Drives, hvor Lucian Asiminoaei i dag arbejder som udviklingsingeniør. Beskeden om at hans arbejde anerkendes af kolleger verden over, bliver mødt med begejstring hos den unge ingeniør:

- Det kommer som en behagelig overraskelse. Jeg er meget imponeret over, at sammenligningerne, eksperimenterne og konklusionerne i artiklen vejer så tungt hos læserne og bedømmerne, siger Lucian Asiminoaei. Hans Ph.D. vejleder Frede Blaabjerg fra Aalborg Universitet er ikke så overrasket:

- Lucian har været meget fokuseret på at skabe resultater, og denne artikel er en blandt flere, der allerede nu er anerkendt internationalt, fortæller han.

Glæden over anerkendelsen deles af teknologi-chef i Danfoss Drives, afdelingsleder Steffan Hansen, som er medforfatter på artiklen:

- Det er en cadeau til det arbejde, Lucian har lavet, som igen er en udløber af det mangeårige samarbejde mellem Danfoss og Aalborg Universitet. Samtidig er det specielt for Danfoss, fordi det er led i et projekt, som er udsprunget af vores interne innovations-konkurrence ”Man On The Moon”. Formålet med den er netop af fremme iværksætter-ånden i koncernen, oplyser Steffan Hansen.

Fakta

• Artiklen “Detection is Key” af Lucian Asiminoaei, Steffan Hansen og Frede Blaabjerg får en “Second Prize Article Award” af “IEEE Industry Applications Magazine”, som er et af verdens mest respekterede tidsskrifter på sit felt.
  • Prisen overrækkes ved IEEE Industry Applications Societys årsmøde 2008, som holdes i Edmonton i Canada denne uge.

Kontakt

• Afdelingsleder Steffan Hansen, Danfoss Drives, tlf. 74 88 45 99, mobil 29 49 50 71
  • Udviklingsingeniør Lucian Asiminoaei, Danfoss Drives, tlf. 74 88 70 51
  • Dekan Frede Blaabjerg, De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter, AAU, tlf. 99 40 96 31, mobil 21 29 24 54