International blåstempling af Aalborg Universitets Problem Baserede Læringsmodel

Strømmen af nationale og især internationale gæster, der ønsker mere viden om Aalborg Universitets læringsmodel, hvor de studerende arbejder problembaseret og projektorienteret har gennem mange år været stødt stigende. Mange universiteter kommer for at høre flere detaljer om den spændende arbejdsform og få inspiration til, hvordan de selv kan indføre problem baseret læring (PBL).

Lagt online: 07.07.2008

Ledelsen på Aalborg Universitet har derfor besluttet at arbejde hen mod en international blåstempling af Aalborg Universitets PBL model. Således at der bliver fastsat specifikke kriterier og standarder, der skal opfyldes, før et universitet kan sige, at de arbejder problembaseret efter Aalborg modellen.

”Der er efterhånden skrevet mange bøger og artikler om Aalborgs PBL model, og vi har længe haft et ønske om at få lavet et sæt standarder, der klart ekspliciterer det specielle og givtige ved netop vores model. Vi ved fra adskillige undersøgelser – og et kig på vores egne studerende, at modellen virker, og derfor vil vi gerne have en international certificering af modellen – også så vores mange udenlandske gæster tydeligt kan se, hvilke kriterier og standarder, de skal leve op til – og hvad der kræves, før de kan få stemplet Problem Baseret Læring, Aalborg” udtaler rektor Finn Kjærsdam

Aalborg Universitet samarbejder i øjeblikket med Scott Barge fra Harvard Universitets Graduate School of Education mhp. at få opstillet kriterier for PBL. Scott Barge har været på et ugelangt besøg i Aalborg, hvor han har talt med masser af studerende, videnskabelige medarbejdere og andre ansatte for at give ham størst muligt indblik i den problembaserede læring på Aalborg Universitet. Scott Barge arbejder i øjeblikket på at udvikle de standarder og kriterier, der kunne danne grundlag for en certificering – og blåstempling af Aalborg PBL model fremover.

Aalborg-modellen

Det er en undervisningsorganisering, som har hjulpet mange kandidater fra Aalborg Universitet godt på vej i deres videre færd. Projektarbejdsformen anvendes i varierende omfang ved alle uddannelser på Aalborg Universitet. De grundlæggende karakteristika er problemorientering, deltagerstyring, team-arbejde, tværfaglighed og arbejde med emner som er eksemplariske for uddannelsens område.
For mange grupper lykkes det ofte at udarbejde projekter på et højt fagligt niveau, hvor der qua en gruppes seriøse arbejde kan nås igennem et meget stort pensum. I praksis anvender de studerende ca. halvdelen af arbejdstiden på projektarbejde. Den anden halvdel bruger de på andre studieaktiviteter som forelæsninger, øvelser og laboratoriearbejde. I internationale kredse er Aalborg Universitets PBL-model blevet kendt som ”The Aalborg Model”.

Den problemorienterede projektarbejdsform udvikles og tilpasses hele tiden de forandringer, der sker i samfundet. Det er ændringer og tilpasninger som følge af nye kompetencekrav, IT og globalisering og af politiske forhold, som f.eks. ændringer i love og bekendtgørelser. Der er imidlertid ingen tvivl om, at der er tale om en organiserings- og undervisningsform, som vil vedblive at være et vigtigt kendemærke for Aalborg Universitet.
Hensigten er at få en international akkreditering af Aalborg Universitet som best practise indenfor Problembaseret Projektarbejde.

• Rektor Finn Kjærsdam, tlf.: 9940 9501.