Internationale æresdoktorer på ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskab

Ved den årlige doktorpromovering, hvor årets nyudnævnte doktorer på Aalborg Universitet hyldes, blev også tre æresdoktorer afsløret. En Oxford-matematikprofessor med en fortid på AAU, en international vandforureningsforsker og en betydningsfuld smerteforsker modtog deres nye titler.

Lagt online: 03.11.2008

Professor Steffen Lilholt Lauritzen

Steffen Lilholt Lauritzen er i dag professor i statistik ved Oxford University, men flere forskningsområder på Aalborg Universitet er præget af hans store indsats. Efter hans uddannelse og ansættelse på Københavns Universitet kom han i 1981 til Aalborg, hvor han var en af de bærende kræfter i arbejdet med at opbygge det matematiske forskningsmiljø helt frem til 2004, hvor han blev ansat på Oxford University. Op gennem 1980’erne blev statistikgruppen på Aalborg Universitet (dengang Aalborg Universitetscenter) internationalt anerkendt, og Steffen Lilholt Lauritzens videnskabelige bidrag til grafiske sandsynlighedsmodeller – kombineret med hans åbenhed for tværfagligt samarbejde – ved medvirkende til, at både Datalogi og Sundhedsinformatik på AAU blev internationalt førende inden for beslutningsstøttesystemer. Efter Lauritzen forlod AAU i 2004 er forskningskontakten opretholdt, primært inden for statistiske metoder i retsgenetik og gennem projektet ”Grafiske modeller i R”.

Dr. Jiri Marsalek

Jiri Marsalek er født i Slovakiet og uddannet i Bratislava og Prag, men har gennem mange år boet i Canada, hvor han er leder af forskningsgruppen for Aquatic Ecosystem Management ved National Water Research Institute. Hans enestående forskning, lederskab og kreativitet i udviklingen af nye idéer og procedurer inden for avanceret teknologi i forbindelse med afstrømning fra byer har både medvirket til at afhjælpe forurening i de store søområder mellem USA og Canada og til at udvikle nye afløbssystemer for regnvand. Blandt andet har han udviklet et nyt design for vej- og broafstrømning, der er med til at mindske risikoen for uheld ved vand eller is på kørebanerne. Institut for Byggeri & Anlæg på Aalborg Universitet har i en årække haft et godt samarbejde med Jiri Marsalek og hans institut, blandt andet på forskningsprojekter om afledning af forurenet regnvand fra byer.

Professor, dr. Barry Sessle

Barry Sessle er blevet udnævnt til æresdoktor ved Aalborg Universitet som en anerkendelse af, at den canadiske forsker har haft stor betydning for såvel smerteforskning generelt som for fremdriften på AAU’s Center for Sanse-Motorisk Interaktion. Barry Sessle er professor i smerteforskning ved Det Tandlægevidenskabelige Fakultet på University of Toronto i Canada. Barrys grundforsknings- og kliniske forskningsområder dækker nervesystemets omkodning i forbindelse med smertetilstande og udvikling af nye smertebehandlingsmetoder. Forskere fra Aalborg Universitet anvender jævnligt dr. Sessles laboratorier, ligesom de to forskergrupper udveksler resultater og medarbejdere. Sessle har været gæsteforsker ved AAU og sikret, at Center for Sanse-Motorisk Interaktion har fået bevillinger fra det amerikanske forskningsråd. Den nyudnævnte æresdoktor har været en betydningsfuld forsker i forbindelse med centret på Aalborg Universitet, der i dag er verdens førende inden for human smerteforskning.