Jazzcenter slår dørene op

Center for Dansk Jazzhistorie på Aalborg Universitet slår fredag officielt dørene op for offentligheden ved en åbningsceremoni i centerets nye lokaler. Det ”lille” jazzcenter råder nu over Europas næststørste jazzsamling.

Lagt online: 15.05.2008

Center for Dansk Jazzhistorie, der er hjemmehørende ved Det Humanistiske Fakultet, markerer hermed, at arkivet nu også er tilgængelig for offentligheden som en del af centrets udadrettede aktiviteter - ligesom det er tilgængeligt for jazzforskere, studerende og andre jazzinteresserede fra hele Europa.

Jazzcentret råder over et omfattende jazzarkiv bestående af jazzanmelderen Erik Wiedemanns plader, radiomanden Peter Tages plader og bøger og Karl Emil Knudsens ”Jazz media Collection”. Centret huser nu Europas næststørste jazzsamling med over 75.000 enheder.

Samlingen omfatter fonogrammer af enhver art, LP’er, CD’er, acetater, 78’ere, audio- og videobånd samt sjældne transcription records, foruden en omfattende samling af gamle jazzfilm, jazzlitteratur, tidsskrifter og fotografier. Læs mere om centeret på http://www.jazz.aau.dk

Åbningsreceptionen finder sted
Fredag den 16. maj kl. 15:00, Kroghstræde 6, 9220 Aalborg Ø

Forfatter og journalist Finn Slumstrup klipper snoren for at markere åbningen. Arrangementet byder desuden på festtale ved Finn Slumstrup og forskellige musikalske indslag.