Alt sammen støj, der kan føre til koncentrationsbesvær, læringsproblemer og stress.
Åbenplanskoler synes at være tilbage i dansk skolebyggeri, men de er kimen til alt for meget støj, der giver elever og lærere dårligt arbejdsmiljø.
En ny anvisning fra SBi om lyd i skoler og daginstitutioner advarer mod, at man etablerer skoler i åben plan.
"Åbenplanløsninger er en rigtig dårlig idé. Det siger sig selv, at rum uden skillevægge er mere støjfyldte end rum i traditionelle skoler. Lydene kan jo flyde frit og uhindret mellem de forskellige aktiviteter", siger seniorforsker Birgit Rasmussen fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet.
Mindre børn og åben plan går dårligt i spænd
Åbenplanløsninger i skolebyggeri har fået en renæssance de seneste år. De mislykkede forsøg med åbenplanskoler i 1970'erne var ellers årsag til, at man i en periode undlod at bygge skoler i åben plan, men visioner om fleksible skoler, nye pædagogiske intentioner, helhedsskoler og projektarbejde sætter nu igen skolernes indretning på dagsordenen.
Moderne skolers rum skal bruges til mange forskellige aktiviteter og til grupper af varierende størrelse. En skole helt uden vægge er en ganske besnærende tanke, fordi den byder på stor fleksibilitet. Men helt åbne planløsninger medfører, at lyden breder sig mellem undervisningsgrupperne, hvilket kan føre til massive støjproblemer, som kan få negativ indvirkning på børns læringsmiljø. Særligt de mindre børn har nemlig svært ved at forstå tale i støjfyldte omgivelser, og åbenplanløsninger og børn helt op til 10 år går derfor dårligt i spænd. Åben plan er heller ikke egnet til heldagsskoler, hvor både støjende og stille aktiviteter skal foregå samtidig i de samme lokaler. Musiklokaler og lokaler med andre støjende aktiviteter som sløjd og håndarbejde skal have vægge, for her gælder der særlige regler for lydforholdene.
"Selvom det kan lyde lidt gammeldags, så er klasseværelset fortsat en rigtig god idé som planløsning, evt. i kombination med en delvis åben plan", siger Birgit Rasmussen.
Åben plan kræver tilpasset adfærd
I modsætning til en helt åben plan kan man med en delvis åben plan opnå acceptable lydforhold, men det kræver grundigt forarbejde og en særlig akustisk projektering. En åbenplanløsning kræver en meget effektiv dæmpning med særlige materialer og rumdelere til at opfange lyden. Stille og støjende aktiviteter skal være skilt lydmæssigt ad, og der skal være rum til både støjende og stille undervisning. Det er en god ide at graduere åbenheden, så de mest støjende elever opholder sig i de mest lukkede rum. Derudover er der grænser for, hvor højt til loftet der må være. På den måde kan man udnytte lydabsorberende materialer i loftet.
"Akustisk hårde overflader skal begrænses. Og det er en god ide at bruge gulvbelægninger med lavt "trommelydniveau", så lyden fra gang eller løb hen over gulvet begrænses mest muligt. Det var ikke kun af det gode, da man fjernede gulvtæpperne i skolerne på grund af indeklimaet. Det øgede nemlig støjniveauet i omgivelserne" siger Birgit Rasmussen.
Men man kan ikke projektere sig ud af alle problemerne. Vælger man en åbenplanindretning, skal elever og lærere tilpasse deres adfærd, så de ikke støjer unødigt. Det kan fx være nødvendigt at lave en aftale, hvis man skal øve musical fra 10-12, mens naboklassen har matematik. Åbenplanløsninger kan derfor føre til et utal af regler om adfærd, der går ud over fleksibiliteten.
SBi-anvisning 218 'Lydforhold i skoler og daginstitutioner – Lydbestemmelser og anbefalinger' henvender sig til bygherrer, kommuner, rådgivere, udførende og byggematerialeleverandører samt til ledere og medarbejdere i undervisnings- og daginstitutioner.
Anvisningen supplerer funktionskrav og konkrete værdier i bygningsreglement 2008 med uddybende anvisninger og anbefalinger. Anvisningens lydbestemmelser kan anvendes både ved nybyggeri, ombygning og nyindretning af undervisnings- og daginstitutionsbygninger.
Anvisningen kan bestilles ved sbi eller ved byggecentrum
Yderligere oplysninger
- Seniorforsker Birgit Rasmussen (bir@sbi.dk, telefon 45 74 23 64)
- Forskningschef Niels-Jørgen Aagaard (nja@sbi.dk, telefon 45 74 23 85).