Lynkarriere: Ny direktør for Statens Byggeforskningsinstitut

Thorkild Ærø er fra 1. december ny direktør for Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet. Den 42-årige landinspektør har dermed gjort lynkarriere fra for bare seks år siden at være ph.d.-studerende ved Aalborg Universitet, til i dag at have plads i universitetets direktion.

Lagt online: 20.11.2008

Direktørrollen er ikke helt ukendt for Thorkild Ærø, da han i fem måneder har fungeret som konstitueret direktør, efter at SBi's direktør gennem de seneste syv år, Lone Møller Sørensen, i juni skiftede til en stilling som direktør i Rambøll Danmark. Direktørskiftet sker kort tid efter at SBi har ændret status fra at være sektorforskningsinstitut tilknyttet Økonomi- og Erhvervsministeriet, til nu at være en del af Aalborg Universitet.

"Vi har lagt afgørende vægt på at finde en person som både er en respekteret forsker indenfor SBi's fagområde og har indgående ledelseserfaring. Den slags hænger ikke på træerne, men Thorkild Ærø opfylder kriterierne", siger universitetets rektor, Finn Kjærsdam.

Formanden for SBi's styregruppe, borgmester Kurt Hockerup, Vallensbæk Kommune, supplerer:

"Thorkild Ærø har gennem de seneste godt tre år vist glimrende evner som forskningschef med fagligt og økonomisk ansvar for en stor forskningsafdeling. Samtidig er han god til at formidle samarbejde på tværs af organisatoriske grænser, hvilket vi bl.a. har oplevet i hans periode som konstitueret direktør. Og den evne får han god brug for i sit nye job, hvor han skal stå i spidsen for den fortsatte integration af SBi på Aalborg Universitet", siger Kurt Hockerup.

Kritisk og konstruktiv forskning

I rollen som forskningschef opnåede Thorkild Ærø hurtigt respekt for sin evne til at balancere mellem økonomiske og politiske hensyn på den ene side og faglig integritet på den anden side. Hans synspunkt er at forskningen skal være kritisk og konstruktiv, forstået sådan at den anvendte forskning ikke blot peger på problemer-ne, men også har et ansvar for at løse dem.

Og der er nok at tage fat på, mener Thorkild Ærø:

"I Danmark forsømmer vi generelt forskningen på bygge- og boligområdet. Ser man på investeringerne, så ligger vi langt efter lande som Finland og Belgien", påpeger han.

"Med en øget indsats ville vi kunne spare det danske samfund for milliarder af kroner. F.eks. er forskning i bedre indeklima hurtigt tjent hjem i form af nedsat sygefravær og øget produktivitet. Energiforbedringer rummer også et stort potentiale: 40 pct. af vores energiforbrug går til opvarmning, men ingen har endnu svaret på hvordan man får bygningsejerne til at bruge penge på energirenoveringer. Endelig er der de problemramte boligområder, hvor forskningen kan vise hvordan man forebygger kriminalitet og sparer høje udgifter som skyldes hærværk", siger Thorkild Ærø.

Thorkild Ærø kender efterhånden SBi rigtig godt, idet han har haft sin gang på instituttet i 15 år. Den første tid som boligforsker, og senere som ph.d.-studerende. I 2002 blev han tildelt ph.d.-graden med afhandlingen 'Boligpræferencer, boligvalg og livsstil' fra Institut for Arkitektur og Design ved Aalborg Universitet. Og efter en periode som seniorforsker på SBi blev han i foråret 2005 udnævnt til forskningschef med ansvar for afdelingen Boliger og Byfornyelse.

Privat er Thorkild Ærø i høj grad et friluftsmenneske. Transportmidlet fra hjemmet i Birkerød til SBi i Hørsholm er cyklen, og løbeskoene er altid med i kufferten når han rejser til videnskabelige konferencer. Ferier tilbringes i sydeuropæiske bjerglandskaber med familien, der består af ægtefællen, landinspektør Helle Witt, og to døtre.

Reception 18. december

I anledning af at Thorkild Ærø tiltræder som direktør for SBi, afholdes en reception for kolleger, samarbejdspartnere m.fl. torsdag 18. december kl. 15.00-17.00 på SBi, Dr. Neergaards Vej 15, 2970 Hørsholm.