Mere end 2.200 unge vil læse på AAU

De nye skærpede adgangskrav til en række uddannelser gav dog en samlet tilbagegang i forhold til jubelåret 2007.

Lagt online: 07.07.2008

Aalborg Universitet afsluttede mandag eftermiddag d. 7. juli optællingen af årets søgning under den koordinerede tilmelding(KOT). De nye skærpede adgangskrav gav som ventet et fald i den samlede søgning til AAU, idet 2.231 unge i år har AAU som 1. prioritet mod 2.560 i 2007, der var rekordår med den største søgning i AAU’s historie.
Det giver en samlet tilbagegang i 2008 på ca.12%.

I det følgende tales der udelukkende om 1. prioriteter, da det giver det meste reelle billede.

Samfundsvidenskab: Har stor tilbagegang fra 834 i 2007 til 601 i år. Det er uddannelser med nye skærpede adgangskrav, der må notere den store tilbagegang. Således Sociologi med et minus på 80 studerende. Også de administrative samfundsvidenskabelige uddannelser går markant tilbage med 60 studerende.

Humaniora: Kommer med en lille tilbagegang på ca. 3% næsten ud på samme niveau som sidste år. Mest tilbage går psykologi og sprogfagene, mens der var en flot søgning med 75 ansøgere på Aalborg Universitet i København til Humanistisk Informatik. Den nye uddannelse Art & Technology fik en fin start med 27 ansøgere.

Ingeniør-, natur- og sundhedsvidenskab: Kommer med 1.030 studerende næsten på samme niveau som i 2007. Der er fremgang for medialogi, energiområdet og idræt. Den nye uddannelse i biologi har fået 18 tilmeldinger. Størst tilbagegang er der for medicin og naturvidenskab.
Aalborg Universitet i Esbjerg må notere tilbagegang, mens der er fremgang for Aalborg Universitet i København.

Aalborg Universitets rektor Finn Kjærsdam må således ovenpå en jubel året 2007 se universitetet komme tilbage på 2006 niveau:

- Jeg kan overordnet selvfølgelig ikke være tilfreds med, at vi efter to år i træk med rekordsøgning, nu pludselig må se nye skærpede ministerielle adgangskrav spolere den gode gænge, som vi var i. Jeg ærgrer mig i mit indre over, at de skærpede adgangskrav har betydet så meget negativt for flere uddannelser. Vi kan direkte se, at vi taber de studerende på de uddannelser, hvor man har strammet – og set med mine briller – med ofte irrelevante nye adgangskrav. Der bliver noget at tænke over for ministeriet, der jo gerne ser, at flere unge tager en højere uddannelse.

- Jeg bemærker også, at det efterslæb på 14% vedr. andelen af nordjyske unge, der får en længere videregående uddannelse, som vi var ved at få bugt med, nu er genetableret, slutter Finn Kjærsdam.