Morten Albæk professor ved filosofi-studiet i Aalborg

Filosoffen Morten Albæk får igen kontakt med sine nordjyske rødder, når han tiltræder som adjungeret professor ved Aalborg Universitets Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.

Lagt online: 29.08.2008

Det Humanistisk Fakultets bedømmelsesudvalg har netop sagt god for, at Morten Albæk tilknyttes som adjungeret professor. Et samarbejde som man forventer sig meget af. Ikke mindst filosofi-miljøet ser frem til at få en kapacitet som Morten Albæk tilknyttet som inspirator for både undervisere, forskere og studerende i årene fremover. Professoratet løber indtil 2013.

- Morten Albæk har markeret sig som en erhvervsmand og samfundsdebattør, der på humanistisk og filosofisk grundlag giver perspektivrige og velkvalificerede bud på aktuelle udfordringer, lyder det blandt andet i bedømmelsen.

Dekan Ole Prehn udnævner officielt Morten Albæk som adjungeret professor den 19. september. Det sker i forbindelse med, at Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi fejrer 5-års fødselsdag i selskab med en kreds af inviterede kolleger og samarbejdspartnere.

CV

Morten Nødgaard Albæk (født 1975 i Uggerby ved Hjørring) er cand.mag. i historie og filosofi fra Aarhus Universitet (2002) og har gennemført uddannelse i strategisk ledelse ved INSEAD.

Han har siden 2002 været ansat i Danske Bank, bl.a. som konsulent og afdelingsleder, og er aktuelt underdirektør, Customer Insights & Innovation. Han har inden for Dansk Bank været initiativtager til oprettelsen af Danske Banks litteraturpris og til væsentlige elementer i Danske Banks CR-strategi, herunder studielegater, en støtteordning til forbedring af de fysiske rammer i skoler og daginstitutioner samt læringsmiljøer og videreuddannelse i finansiel forståelse for unge og for lærere. Han er i 2008 nomineret af Undervisningsministeren og Udviklingsministeren til prisen for personligt ansvar i erhvervslivet.

Derudover bidrager Morten Albæk flittigt til dagspressen og andre medier. Han er b1.a. fast skribent i Berlingske Tidende om temaer som etik og eksistens og er en af de mest citerede personer i Danmark med filosofisk baggrund. Han er også en meget anvendt foredragsholder inden for emner som uddannelse, dannelse, livskvalitet, lede1se, innovation, læring m.m.

Morten Albæk har som forfatter leveret en række bidrag inden for områder som generationsforhold, etik, ledelse, og uddanne1se. Blandt andet kan nævnes:

• Generation fucked up? (skrevet sammen med Rasmus Hylleberg), Gyldendal 2005.
  • Verdens bedste folkeskole (bidragyder), Gyldendal 2006
  • Nedslag - mellem det vi siger, og det vi gør, Gyldendal 2008
  • Vinderledelse af Rasmus Ankersen (bidragyder); Udkommer november 2008.
  • Den kapitalistiske humanist, Gyldendal; udkommer 2009.

Morten Albæk har haft og har en række tillidshverv i udvalg og kommissioner. Aktuelt er han formand for Tænketank08, som er nedsat af Aalborg Industri- og Handelskammer med den opgave at give kvalificerede bud på, hvordan regionen tiltrækker kvalificeret arbejdskraft, hvordan den fastholder de veluddannede unge, samt hvordan nordjyske virksomheder skal fokusere for at kunne begå sig i den globale konkurrence.