Nobel-pristager og AAU-professor går sammen for at hindre nye budgetskandaler som DR-byen og Metroen

Professor på Aalborg Universitet, Bent Flyvbjerg, ser store perspektiver i det nye fælles forskningssamarbejde omkring ’major projects’

Lagt online: 10.07.2008

På et nyligt møde i Paris besluttede Nobelprismodtager i økonomi i 2002, Daniel Kahneman, og AAU-professor Bent Flyvbjerg at indlede et tæt forskningssamarbejde omkring temaet "forecasting and quality control in decision making for major projects".
Professor Bent Flyvbjerg forventer sig meget af det nye samarbejde, der måske kan bidrage til at forhindre eller mindske de ofte massive budgetoverskridelser, der ses over hele verdenen i forbindelse med mega-projekter.

- Kahneman har været pionér i udviklingen af teorier, som forklarer forecasting bias og manglende kvalitet i beslutninger ved optimisme og den såkaldte "planning fallacy". Jeg har sammen med min gruppe på Aalborg Universitet udviklet teorier, som forklarer de samme fænomener ved strategisk misrepresentation og principal-agent problemer.
- Nu vil vi bringe de to teorisæt sammen og analysere og videreudvikle dem i forhold til mine data. Vi vil desuden indsamle nye data for specialproblematikker, uddyber Bent Flyvbjerg, der i øvrigt sender æren for det nye forskningssamarbejde til redaktøren for Harvard Business Review, da det var ham, der bad de to forskere om at kommentere hinandens teorier og arbejder.

Professor Bent Flyvbjerg og hans gruppe har samtidig søgt midler til denne forskning hos Det Strategiske Forskningsråd i Danmark. Foreløbig har forskergruppen fået at vide, at de er blevet prækvalificerede, men Forskningsrådet kommer først senere med en endelig afgørelse.