Nordjylland - vækstmotor inden for sundhedsteknologi

"Nordjylland - vækstmotor inden for sundhedsteknologi" er den visionære overskrift, når IDA’s sundhedsteknologiske gruppe byder sundhedsminister Jacob Axel Nielsen velkommen på Aalborg Universitet sammen med flere end 60 deltagere fra industri, hospital og universitet velkommen til et arrangement om sundhedsteknologi i Nordjylland.

Lagt online: 06.10.2008

Aalborg Universitet har forsket og undervist i Sundhedsteknologi, også kaldet medicoteknik, siden den spæde start på universitetet i 1970’erne. Dette har skabt mange civilingeniører og Ph.D.'er, der nu bidrager væsentligt inden for branchen i hele landet - og det har også skabt et udbredt samarbejde med hospitaler i ind- og udland, men naturligt med specielt Aalborg Sygehus. Ydermere er der nu ved at dukke en lille underskov af virksomheder frem, og visionen er en egentlig clusterdannelse i Nordjylland, som man for nogle år siden så det inden for mobiltelefonibranchen.

Arrangementet mandag d. 6. oktober samler aktører inden for området, og byder på indlæg fra bl.a. forskere og industrifolk, der hver giver et bud på sundhedsteknologiens rolle fremover for Danmark og for Nordjylland i særdeleshed. Desuden vises der gode eksempler på innovation, entrepenørskab og på, hvordan universitet, industri og sygehuse sammen kan bidrage til vækst i Nordjylland.

De deltagende parter er Jacob Axel Nielsen (sundhedsminister), Hanne Krogstrup (prorektor, AAU), Finn Allan Larsen (projektleder, BioMed Community), Steen Andreassen (professor på AAU og medstifter af Judex A/S i Aalborg), Jesper Nielsen (direktør i NeuroDan, en virksomhed i Otto Bock Gruppen), John Rasmussen (professor på AAU og stifter af AnyBody), Elna-Marie Larsson (professor dr. med., Radiologisk Afdeling, Aalborg Sygehus), Kim Dremstrup (leder af Institut for Sundhedsvidenskab og Teknologi, AAU) og Knud Buus Pedersen (udviklingschef i Judex A/S og formand for Sundhedsteknologisk Gruppe i IDA).

Yderligere informationer:

• Tid og sted: Mandag 6. oktober kl. 13-16 i auditoriet i NOVI, Niels Jernes Vej 10, Aalborg
  • Knud Buus Pedersen, formand for IDA’s Sundhedsteknologiske gruppe (IDA-SUND) og udviklingschef hos Judex A/S, tlf. 9818 6900
  • Kim Dremstrup, best. medlem i IDA-SUND, formand for Dansk Medicoteknisk Selskab og Institutleder på AAU, tlf. 9940 8811