Ny smerteforskning: Varieret arbejde kan forebygge smerter og ubehag

For første gang er det nu påvist, at variation i bevægelsesmønstrene under ensidigt arbejde har betydning for muskelsmerter. Resultaterne fra Aalborg Universitet om arbejdsrelateret muskulært besvær offentliggøres internationalt i juli.

Lagt online: 08.07.2008

Smerteforskerne på Aalborg Universitet forventer stor bevågenhed fra kolleger i hele verden, når deres seneste resultater offentliggøres i denne måned. Forskerne har for første gang påvist, at armens bevægelsesmønstre ved ensidigt gentaget arbejde er forskellige, alt efter hvilken anciennitet og hvilke smerter personen har. Undersøgelsens resultater kan få afgørende betydning for, hvordan man forebygger og forstår arbejdsrelateret muskelbesvær.

Undersøgelsen er foretaget af det internationalt anerkendte Center for Sanse-Motorisk Interaktion (SMI) på Aalborg Universitets Institut for Sundhedsvidenskab & Teknologi, hvor man har observeret 38 slagteriarbejdere og unge mennesker. Ved hjælp af avancerede videokameraer har forskerne målt bevægelser i overkroppen i tre dimensioner under ensidigt gentaget arbejde. En analyse af variation i bevægelsesmønstrene har både kortlagt en effekt af anciennitet og af smerte.

- Der er stor forskel på, hvordan folk udfører forskellige opgaver, og vi kan se, at de folk, der ikke får smerter, er dem, der bevæger sig mere, end man gør i helt standardiserede opgaver, forklarer lektor Pascal Madeleine fra Aalborg Universitet. Han har sammen med danske og svenske forskere påvist, at en mangel på ændringer i bevægelserne kan være særdeles uhensigtsmæssig for kroppen og på sigt medføre flere smerter.

De banebrydende forskningsresultater publiceres i det anerkendte internationale medicinske tidsskrift Ergonomics i juli, og forskerne forventer at fundene medfører stor international bevågenhed. Forskningen er gennemført i et samarbejde mellem forskere på Aalborg Universitet og Gävle Universitet i Sverige.

Yderligere oplysninger

• Lektor Pascal Madeleine, Center for Sanse-Motorisk Interaktion, Aalborg Universitet, mobil 41 57 01 25
  • Center for Sanse-Motorisk Interaktion (SMI) på Aalborg Universitet ledes af professor Lars Arendt-Nielsen. SMI er et tværfagligt, internationalt center, der blev oprettet som ”Center of Excellence” i 1993 med støtte fra Danmarks Grundforskningsfond. I 1997 blev den Internationale Medikotekniske Forskerskole oprettet, og i 2006 blev skolen udbygget med et forskeruddannelsesprogram for nationale og internationale elitestuderende.