Nye energistuderende på AAU får gratis computer

Både de studerende, deres undervisere og de sponsorerende virksomheder har været begejstrede for idéen om at forære nye studerende på Energiteknik ved Aalborg Universitet en bærbar computer. Mange har efterspurgt en gentagelse af initiativet fra 2007, så fredag er der gratis PC’er til de nye ingeniørstuderende.

Lagt online: 30.08.2008

Der er klare fordele for alle parter, når uddannelsen i Energiteknik på Aalborg Universitet sammen med en række firmaer forærer de nye studerende en bærbar computer. De studerende sparer udgiften til den nødvendige PC, universitetet får mulighed for at planlægge en del af undervisningen på nye måder, og virksomhederne kommer i kontakt med fremtidens meget eftertragtede energiingeniører. Idéen opstod sidste år, og erfaringerne er meget positive.

- De studerende har kunnet integrere deres kurser, projekter og laboratoriearbejde, ganske som vi ønskede det. Vores undervisere har også været meget begejstrede, og vi har ikke engang set de største fordele endnu. For på uddannelsens andet år kommer der endnu større sammenhæng mellem laboratoriearbejdet og gruppernes projektarbejde, så her får de studerende for alvor glæde af at kunne bruge de samme systemer, forklarer professor Lasse Rosendahl. En af grundtankerne i initiativet er nemlig at sikre, at alle studerende har adgang til den software, der bruges i laboratoriearbejdet.

- Som ingeniørstuderende skal man kunne lave specielle beregninger og simuleringer, og i laboratorierne er dataopsamling med en computer helt nødvendig. Nu ved vi med sikkerhed, at de studerendes computere kan håndtere opgaverne, og det er der store fordele i, siger Lasse Rosendahl.

Efter sidste års tiltag med gratis computere til nye energistuderende har der været flere henvendelser fra unge, der har været interesserede i uddannelsen, som i år har optaget 29 studerende mod 23 sidste år. De studerendes nye PC er en Lenovo Thinkpad T500, som er en high-end maskine til professionel brug.

Idéen er fostret på AAU’s Institut for Energiteknik, og med i initiativet er en række virksomheder, der sponsorerer computerne. Vattenfall, Aalborg Industries, Dantherm Power og Asetek er med i alt 160.000 kr. med til at gøre den nyskabende idé til virkelighed, uden at de studerende dog på nogen måde involveres i aftaler med eller specifikke modydelser til virksomhederne. Til gengæld bliver de studerende via aftalen opmærksomme på virksomhedernes eksistens, og i en tid, hvor der er rift om hver eneste nyuddannede ingeniør, er de gratis computere et simpelt instrument til at bringe virksomhederne i spil som interessante arbejdspladser, praktiksteder eller projektsamarbejdspartnere for de fremtidige energiingeniører.

Yderligere information:

• Professor Lasse Rosendahl, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 92 63, mobil 21 45 11 14
  • Kontaktpersoner på sponsorvirksomhederne: Jørgen Broen (Vattenfall, tlf. 27 87 57 49), Kim Sørensen (Aalborg Industries, tlf. 99 30 45 43, mobil 29 26 86 75), Lone Broberg (Aalborg Industries, tlf. 99 30 40 01, mobil 51 51 25 66), Paw V. Mortensen (Dantherm Power, tlf. 9614 37 00) og Anders Saksager (Asetek, tlf. 96 45 30 02)
  • Tid og sted: De studerende får udleveret computerne fredag d. 3. oktober kl. 10:30 på Strandvejen 12-14, Aalborg, lokale A309 (plan 2). Både undervisere og repræsentanter for virksomhederne vil være til stede, og pressen er velkommen.