Premiere på Kulturnatten: Mobildata baner vej for fremtidens trafik

Hvor er der mest trafik i byen fredag morgen? Og hvilke torve bruger københavnerne mest på en solskinsdag? På Kulturnatten præsenterer Københavns Kommune, TDC, Aalborg Universitet og amerikanske MIT for første gang i Danmark en banebrydende teknologi, der kortlægger københavnernes bevægelsesmønstre ved hjælp af data fra mobilnettet.

Lagt online: 10.10.2008

Projektet Real Time Copenhagen bruger anonyme lokationsdata fra TDC’s mobilnet til at skabe et 46 kvm stort levende bykort. Projektet er et led i et længerevarende samarbejde, hvor innovativ teknologi kan bruges til at byudvikle og planlægge trafikken i København.

- Vi vil på sigt bruge real time-teknologien til at få mere at vide om, hvordan københavnerne bruger deres by, for eksempel hvilke torve de bruger, eller hvor der er mest trafik i byen en fredag morgen. Den viden kan vi bruge til både byudvikling og trafikplanlægning. Og lokationsdata kan levere den viden meget billigere og mere præcist, end vi tidligere har set, forklarer administrerende direktør i Københavns Kommune Claus Juhl om de videre perspektiver.

På selve kulturnatten vil det udover lokationsdata fra mobilnettet være muligt at se bevægelserne af de kulturnatsdeltagere, der er udstyret med en GPS-sender fra Aalborg Universitet, der styrer forskningsprojektet Det Mangfoldige Byrum. Der er tale om en begivenhed, der kun gennemføres denne aften, og muligheden for at identificere enkeltpersoner er ikke en del af de lokationsdata, TDC’s mobilnet leverer.

- Projektet her sætter fokus på de nærmest uanede muligheder for, hvad man kan bruge mobilen til, og i TDC er vi altid klar på at udforske nyt potentiale. Lokationsdata kan gå hen og blive et meget interessant område, så vi glæder os til at få erfaringer som de første herhjemme, fortæller TDC’s mobildirektør Jesper Theill Eriksen.

Yderligere information

• Henrik Harder, forskningsleder "Det Mangfoldige Bryum", Institut for Arkitektur & Design, AAU, tlf. 99 40 71 68
  • Interviews med Claus Juhl, Jesper Theill Eriksen og MIT - kontakt kommunikationschef i Københavns Kommune, Marie Scott-Poulsen, tlf. 26 31 22 32, eller TDC Presse, tlf.: 70 20 35 10
  • Download faktaark med for links og baggrundsinformationer