Revolutionerende teknologi til mobil-tv er nu i Danmark

I fremtiden vil vi kunne modtage markant bedre tv-signaler på mobiltelefonen, og forskergruppen CMI på Aalborg Universitet i Ballerup har nu som de første i Danmark gjort det muligt at teste DVB-H-teknologien. Fredag er der ”teknologisk rejsegilde” med præsentation af den fagre nye verden og OL-åbning på det mobile digital-tv.

Lagt online: 04.08.2008

I løbet af få år vil seere selv kunne deltage i tv-programmer med billeder, kommentarer, videotelefoner og nye typer afstemninger. Fremtidens DVB-H-teknologi giver kombinationen af mobilt digital-tv og trådløs returvej og dermed mulighed for tovejskommunikation og interaktion mellem seere og tv-kanalen. Desuden bliver det muligt at sende højkvalitetsfjernsyn med en forholdsvis lille båndbredde til mobiltelefoner, transportable fjernsyn eller lignende små enheder

Den nye teknologi DVB-H (Digital Video Broadcasting - Handheld), der er digitalt mobil-tv tilpasset mindre skærme, adskiller sig fra hidtidige løsninger ved at være broadcast-baseret. Det vil sige, at sendemasten udsender det digitale signal og viser det umiddelbart, som man kender det fra almindelig digital-tv i dag.
- Det er sådan set broadcast-teknologi, der anvendes, og kvaliteten vil derfor ikke blive påvirket af tv-strømmens modtagerantal. Det skyldes, at der er tale om ”almindeligt tv” hvor det ikke er nødvendigt, at senderen kan se modtageren, så længe modtageren blot får et signal fra senderen. Andre teknologier for mobil-tv er nødsaget til at reducere billedkvaliteten, hvis der er for mange brugere i det samme område, forklarer projektleder Archibald Vinther-Knudsen fra Aalborg Universitet.

Sammen med professor Knud Erik Skoubys forskergruppe CMI på Aalborg Universitets afdeling i Ballerup deltager han i et stort forskningsprojekt om anvendelsen af informations-, medie- og kommunikationsteknologi. CMI-forskerne er de første i Danmark, der har bygget den nødvendige open source-infrastruktur til at nedtage udsendelser via en almindelig antenne for herefter at sende dem ud til enheder med DVB-H-modtagere. Dette gennembrud markeres den 8. august, hvor de nye teknologier og deres fremtidsmuligheder præsenteres live – og hvor OL-åbningen vises på DVB-H.

- Så vidt vi ved, er der ingen andre, dette er lykkedes for herhjemme, siger projektleder Archibald Vinther-Knudsen. Desuden benytter CMI sig af en ny standard til den elektroniske service guide (ESG) med nye muligheder samt en server, forskergruppen selv har tilpasset.
- Alt dette er et meget vigtigt skridt mod en ny tv-virkelighed, hvor Danmark på forskning, udannelse og industri forhåbentlig kommer til at spille en hovedrolle, og det, synes vi, er værd at fejre, siger Archibald Vinther-Knudsen.

Den nye tv-gatekeeper i Danmark, Boxer, vil sikre plads til DVB-H, så der vil være ca. 30 DVB-H kanaler på det danske marked i 2010, og blandt andre Nokia, Samsung og LG sælger allerede mobilterminaler med DVB-H-modtagere. Udbredelsen af de nødvendige enheder forventes derfor at blive stor hurtigt.

Aalborg Universitet har involveret sig i det nye felt blandt andet på grund af forventningerne til fremtidige arbejdspladser med stort vidensindhold og dermed højt betalt arbejdskraft. Forskningsprojektet på AAU’s afdeling i Ballerup, Copenhagen Institute of Technology, kaldes CAMMP og er støttet af Højteknologifonden.

Tid og sted

• CMI (Center for Communication, Media & Information technologies) præsenterer de nye tekniske muligheder ved et åbent arrangement den 8. august på Aalborg Universitets afdeling i Ballerup, Copenhagen Institute of Technology.
  • Ballerups viceborgmester Tom Nielsen samt repræsentanter fra industrien og Telestyrelsen holder tale, og de nye teknologier og deres fremtidsmuligheder præsenteres live.
  • Arrangementet foregår på Aalborg Universitet, Lautrupvang 15, Ballerup fra kl. 14.