Sommerens Universitarium løbes over ende af besøgende

Flere end 5300 besøgende på godt to uger. Så massiv er tilstrømningen til Aalborg Universitets sommer-eksperimentarium i Utzon Center. Årets Universitarium har endda måttet indkalde ekstra hjælp for at kunne guide alle gæster rundt.

Lagt online: 17.07.2008

Kombinationen af det årlige Universitariums popularitet og de nye lokaler i det opsigtsvækkende Utzon Center havde i sig selv givet forventninger om pæne besøgstal, inden Universitarium slog dørene op den sidste lørdag i juni. Blandt arrangørerne og de ansatte AAU-studerende, der guider gæsterne rundt, var der dog ingen, der havde turdet håbe på en succes på linje med den, Universitarium har oplevet indtil nu.

I løbet af de første 16 dage har godt 5300 besøgende været omkring de spændende udstillinger og shows i Utzon Center på Aalborg havnefront. Ved sidste års Universitarium var der stor begejstring over, at man i de første to uger havde ca. 2500 gæster, så interessen i år er overvældende stor. Så stor, at det har været nødvendigt at hyre ekstra mandskab for at sørge for, at alle besøgende kan komme i kontakt med en ”pilot”, der kan give levende præsentationer af teknikkerne og de naturvidenskabelige principper, der ligger til grund for alle dele af den interaktive udstilling.

- En enkelt dag havde vi 700 besøgende. Det var meget overvældende, men generelt kommer der mellem 250 og 400 gæster forbi hver eneste dag. Vi kan også se, at der er fuldt hus, både når vi holder vores fysikshows tre gange om dagen, og når der er åbent i vores planetarium, forklarer Jakob Kampp Thomsen, der er en af de studerende fra Aalborg Universitet, som bruger en del af sommeren på at guide Universitarium-gæsterne rundt.

Universitarium er AAU’s sommer-eksperimentarium, der på en sjov og spændende måde formidler viden om teknik og naturvidenskab til blandt andre børn og unge. Årets tema er byggeri og konstruktioner under den sigende overskrift ”Hvorfor braser skidtet ikke sammen?” om alt lige fra naturlove og materialeegenskaber til ingeniørens evner og arkitekternes kreativitet. Sammen med Universitariums gode ven, hånddukken Otto, kan alle lære nyt om principperne bag både pyramiderne i Ægypten og operahuset i Sydney.

Blandt årets store publikumsfavoritter er Kapla-klodserne, hvor børnene bygger høje tårne, der skal være stablet konstruktionsmæssigt korrekt, så tårnets tyngdepunkt ligger inden for grundplanet, for ikke at styrte sammen. De daglige fysikshows trækker også mange gæster, som kan overvære de studerende vise seværdige eksempler på simple, men stærke konstruktioner. For eksempel et eksperiment, hvor stablede øldåser bærer tunge havefliser, der først mister deres imponerende bæreevne, når de beskydes med et luftgevær. Der er gratis entré i Universitarium alle ugens dage gennem hele sommeren, og efter sommerferien er der også mulighed for guidede skoleture.

Fakta om Universitarium

• Universitarium, har hvert år siden 2003 holdt interaktive udstillinger i Aalborg om teknik og naturvidenskab for børn og unge, er for alle fra 10 år og opefter, med særlig vægt de 12-15-årige.
  • Universitarium finansieres af De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter på AAU, sponsorer og gennem samarbejde med erhvervslivet
  • Universitarium er blevet til ud fra idé og koncept af Leif Heinzl, Carl Erik Sølberg og Lene Klitgaard på Aalborg Universitet.
  • Åbningstider: Mandag-fredag kl. 10-17 og lørdag-søndag kl. 11-15. Læs mere om Universitarium og om Utzon Center

Yderligere informationer

• Jakob Kampp Thomsen, Universitariums-pilot og AAU-studerende, tlf. 28 58 35 98