Stor søgning til Humanistisk Informatik i København

Aalborg Universitet København har med stor succes valgt at udbyde bacheloruddannelsen Humanistisk Informatik med start fra 1. september 2008. Uddannelsen har hidtil kun været mulig at følge i Aalborg, men nu kan Humanistisk Informatik også læses i Ballerup, hvor Aalborg Universitet København har sin campus. 157 ansøgere vil gerne være en del af den nye satsning, heraf 75 med uddannelsen som 1. prioritet ved årets koordinerede tilmelding.

Lagt online: 09.07.2008

- Det er glædeligt, at vi har set rigtigt, og ramt et hidtil udækket behov på det sjællandske uddannelsesmarked. Vi vidste, at mange sjællændere var interesseret i uddannelsen, som med stor succes har eksisteret i Aalborg gennem mange år, men skridtet derfra og til at flytte til Nordjylland har åbenbart været for stort. Generelt er den geografiske mobilitet for uddannelsessøgende ikke stor, det er således også kun en lille procentdel der forlader Nordjylland til fordel for en uddannelse på Sjælland. Derfor var det naturligt at eksportere succesen i Aalborg til vores campus i hovedstadsområdet, siger Ole Prehn, dekan ved Det Humanistiske Fakultet på Aalborg Universitet.

Om uddannelsen

Humanistisk Informatik, der er landets eneste 5-årige kommunikationsuddannelse, handler om menneskers kommunikation og de særlige vilkår, mønstre og mekanismer, der gør sig gældende, når vi kommunikerer – både når vi bruger medier og informationsteknologier, og når det sker ansigt-til-ansigt i vores daglige samtaler. Uddannelsen er enestående ved netop at kombinere viden og praktiske færdigheder i mundtlig interpersonel kommunikation, medieformidlet kommunikation og informationsvidenskab. Den giver således en bred vifte af kompetencer indenfor det kommunikations-, medie- og informationsvidenskabelige felt. Man får en teoretisk og praktisk viden om, hvordan kommunikation formes, og hvordan man selv former og udvikler kommunikation, information og teknologi, så den stemmer overens med menneskers natur, behov og adfærd. Denne indsigt i ”den menneskelige faktor” leder frem til jobs inden for bl.a. organisationsudvikling (heriblandt HR), informationsarbejde, markedskommunikation, program- og softwareudvikling, brugerdreven innovation og systemdesign.

Om Aalborg Universitet København

Aalborg Universitet har siden 2005 haft campus i Ballerup tæt på København og udbyder bl.a. også bachelor- og kandidatuddannelser i Medialogi, Landinspektør og Plan & Miljø (Civilingeniør). Se mere om vores uddannelser.

I 2009 er det planlagt at udbyde en humanistisk kandidatuddannelse i Læring og forandringsprocesser, der henvender sig til folk, som vil arbejde kreativt og nytænkende med undervisning, uddannelse og organisationsudvikling inden for uddannelsesverdenen eller i offentlige og private virksomheder og institutioner.

• Ole Prehn, Dekan ved Det Humanistiske Fakultet tlf: 9940 9598
  • Christian Jantzen, Institutleder ved Inst. For Kommunikation, tlf: 9940 9023