Studerende kombinerer design og mad i Italien

En gruppe danske studerende har brugt en del af sommeren i Italien på at undersøge et forskningsområde, der i disse år er på vej frem. De internationale erfaringer kan bruges i både den regionale udvikling og i Aalborg Universitets arbejde med at udvikle det gastronomiske forskningsområde.

Lagt online: 12.08.2008

Det Gastronomiske Universitet i Pollenzo ved Torino har denne sommer været vært for en international sommerskole inden for et nyskabende felt, der kombinerer design og mad. Line Frier fra Århus, Martin Andersen fra Vemb og Christian Bundgaard Kjær fra Simested, der alle læser på Aalborg Universitets uddannelse i Arkitektur & Design, var specielt udvalgt blandt mange interesserede, og de tre studerende deltog i den ugelange sommerskole, som organisationen Slowfood arrangerede. Slowfood, der arbejder for højest mulig fødevarekvalitet og styrkelse af lokalfunderet håndværksproduktion, havde inviteret deltagere fra toneangivende universiteter i det meste af verden.

AAU’s Arkitektur & Design-uddannelse har i de seneste år beskæftiget sig mere og mere med en stærk kombination af gastronomi, design, oplevelser og nye udviklingsmuligheder. De danske studerende fik derfor på deres besøg i Italien ros for deres opgave, der tog udgangspunkt i den italienske region Piemonte, hvis udfordringer kan sammenlignes med den nordjyske regions. Temaet var effektive og nyskabende strategier for lokal udvikling, og de nordjyske studerende var med til at skabe et koncept for et performance- og distributionscenter, hvor erfaring og traditioner kan udveksles, og hvor producenten har stolthed over sin hjemegn som både økonomisk kraftcenter og som gastronomisk særegenhed.

En klassisk problemstilling i store dele af den industrialiserede verden er den store afstand fra fødevarernes produktionssted til slutbrugeren, hvilket har betydning for blandt andet varefriskhed, produktkendskab og transport. De studerende arbejdede på at skabe et netværk, som kan fremme lokal produktion af frugt og grønt, og som samtidig kan styrke den direkte distribution mellem producent og forbruger. I Region Nordjylland er der fokus på at fremme lokal fødevareproduktion af hensyn til både brandingmuligheder, bevaring af lokalsamfund, regional udvikling og ikke mindst højnelse af den generelle fødevarekvalitet.

For Line Frier, Martin Andersen og Christian Bundgaard Kjær var de internationale impulser et stort plus.
- Gruppearbejdet har været meget udbytterigt, og vi fik virkelige genereret en masse idéer. Vores arbejde med koncept på den ene side og detaljer på den anden, har givet et spændende indblik i den professionelle designverden, siger Christian Bundgaard Kjær. Hans medstuderende fremhæver også arbejdsmetoden, hvor de studerende genererer viden og idéer, mens workshoplederen samler trådene samt udvælger retningen og de bedste idéer. Mødet mellem studerende fra flere nationaliteter og kulturer viste, at det er muligt at arbejde sammen om et globalt problem, der kræver løsninger på regionalt og lokalt niveau.

Lektor Anna Marie Fisker er underviser på Aalborg Universitet og samtidig projektleder for Food College Denmark, og hun betragter den italienske sommerskole på Det Gastronomiske Universitet som en stor inspirationskilde.
- Vi har i Aalborg gennem et stykke tid haft planer om at skabe et gastronomisk hus, som også skal inkludere universitetsuddannelser inden for gastronomisk teori og skaberkunst. Og med de italienske erfaringer i tankerne er der også planer om at etablere en international sommerskole i Aalborg de kommende år, forklarer hun.