To nye professorer i ikt og læring

Oluf Danielsen og Bo Fibiger udnævnes til adjungerede professorer ved den nationale Masteruddannelse i Ikt og Læring (MIL) under Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet.

Lagt online: 11.09.2008

Udnævnelsen finder sted 12. september 2008 kl. 19 på Aalborg Universitetsbibliotek, Langagervej 2, lok. 211.

Efter udnævnelsen er der tiltrædelsesforelæsning ved Oluf Danielsen med titlen: ”Teknologi, organisation og samfund med henblik på ikt, kommunikation og læring”

Oluf Danielsen

Dr. Phil, Lic. Tech. Oluf Danielsen har fungeret som lektor på RUC ved Department of Communication Business and Information Technologies siden 1978. Oluf Danielsen har arbejdet med informationsteknologi, undervisning og læring siden 1980 og er en af ”the founding fathers” af feltet ikt og læring i en dansk sammenhæng. Oluf Danielsen har særligt bidraget til udviklingen af en teknologikritisk ramme for studiet af teknologi, organisation og samfund. Energi- og miljøspørgsmål er et andet mangeårigt arbejdsområde, hvor Oluf Danielsen for cirka to år siden forsvarede sin doktorafhandling om den offentlige debat om atomkraft i Danmark. Oluf Danielsen har endvidere spillet en meget aktiv rolle i forhold til udviklingen Kommunikationsuddannelsen ved Roskilde Universitet og en række uddannelser med relevans for området ikt og læring. På den nationale arena har Oluf Danielsen bidraget til udviklingen af den tværnationale Master i Ikt og Læring, hvor han også er repræsentant i styregruppen for uddannelsen.

Bo Fibiger

Cand. Phil. Bo Fibiger har fungeret som lektor ved Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet siden 1986. Bo Fibiger har særligt bidraget til udviklingen af en semiotisk ramme for studiet af digitale medier i en læringskontekst og har stort set beskæftiget sig med alle typer af medier, spændende for de mere traditionelle audio-visuelle analoge medier til nyeste former for digitale medier - fra radio til video-streaming. Bo Fibiger har endvidere deltaget i planlægningen og ledelsen af mange nationale og internationale forskningsprojekter samt konferencer inden for ikt og læring. Bo Fibiger har spillet en meget aktiv rolle i forhold til udviklingen af en række uddannelser med relevans for området ikt og læring ved Århus Universitet og i forhold til den tværnationale Master i Ikt og Læring, hvor han også er repræsentant i styregruppen for uddannelsen.

Kontaktperson: