Transportens klimaudfordring i fokus på årets Trafikdage

I dagene 25.-26. august afholdes der for 15. gang Trafikdage på Aalborg Universitet. I forbindelse med dette, vil forskere og folketingspolitikere bl.a. diskutere en af de helt store globale udfordringer, nemlig transportens klimaudfordring.

Lagt online: 22.08.2008

Døgnet rundt udleder verdens trafik og transportsektor enorme mængder co2, og hvis denne udledning ikke kraftigt reduceres inden for en overskuelig årrække, vil det få alvorlige konsekvenser for verdens klima. At disse dystre fremtidsudsigter kræver handling er både forskere og politikere enige om, men hvad er den rette løsning?

Om deltagerne i løbet af konferencen når til enighed om den rette løsning er nok tvivlsomt. Erfaringerne fra tidligere Trafikdage er imidlertid, at det er meget frugtbart for den danske trafikdebat, at forskerne og politikerne får en mulighed for at gå i direkte og personlig dialog om løsningen af transport- og trafik-spørgsmål.

Debatten om transportens klimaudfordring sættes i gang af keynote speaker Jørgen Henningsen, European Policy Centre, tidligere Generaldirektorat for Energi og Transport, EU kommissionen, som med sit indlæg lægger op til rundbordsdiskussion mellem folketingets trafikordførere: Magnus Heunicke (S), Pia Olsen Dyhr (SF), Per Clausen (Ø), Kim Kristiansen (DF). Ordstyrer er journalist Jesper Stienmetz, TV2.

Der er ingen tvivl om, at der bliver tale om en levende debat. Politisk følsomme emner som roadpricing og kørselsafgift er nemlig så godt som uundgåelige i en debat, hvor reduktionen af transportens co2-udslip er i fokus.

I løbet af konferencen bliver der også tid til at diskutere andre trafik- og transportemner, i alt præsenteres 85 papers, og der afholdes 4 workshops:

Blandt andet vil den kontroversielle rapport om den sikkerhedsmæssige effekt af 130 km på motorvejene blive diskuteret. Rapporten konkluderer, at forhøjelsen af hastighedsgrænserne fra 110 km til 130 km på visse motorvejsstrækninger samlet set har ført til flere dræbte og kvæstede. Det er dog ikke alle politikere, som har købt rapportens konklusion, så også her er der lagt op til debat.

Et andet spændende emne er en diskussion af Københavns kommunes ønske om at indføre bompenge. Vil det hjælpe på trafikkens miljøgener eller er det blot en ny måde at få flere skatter ind på?

Og hvad med den østjyske bånd-by fra Kolding til Randers? Er den allerede en realitet, hvilke konsekvenser har den, og kan udviklingen af den styres, spørgsmålene er mange og de diskuteres i ikke mindre end fire forskellige indlæg på konferencen.

Praktisk information
Arrangørerne bag Trafikdage er Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet.
Konferencen starter mandag d. 25. august kl. 9.30 i Auditorium B, Fibigerstræde. Pressen er naturligvis velkommen.

Yderligere information om konferencen og det fulde program findes på www.trafikdage.dk. Fra programmet er der links, til de fleste af de papers der præsenteres.

Yderligere informationer