Udvekslingsstuderende inviteres tilbage til Danmark

Studerende fra alle kontinenter præsenteres for Aalborg Universitet. Udvekslingsstuderende, der gennem Rotary er i Danmark for tiden, får i dag en forsmag på et måske fremtidigt studieliv i Aalborg.

Lagt online: 11.06.2008

Tyve udvekslingsstuderende fra alle kontinenter er onsdag på besøg på Aalborg Universitet. De unge mennesker, der er i Danmark med hjælp fra Rotary Distrikt 1440, får en invitation til at komme tilbage og studere – for kortere eller længere tid – ved AAU på et senere tidspunkt i deres uddannelsesliv.

De 20 studerende er i Danmark i et år som fuldt og helt medlem af en gymnasieklasse, mens de bor privat hos Rotary-relaterede familier i det nordjyske område mellem Skagen og Randers. Nogle af eleverne opnår så gode danskfærdigheder, at de også vil kunne bestå den sprogprøve i dansk, der er forudsætningen for at kunne følge en dansksproget uddannelse.

Under onsdagens besøg på Aalborg Universitet præsenteres de blandt andet for universitetets store udbud af engelsksprogede uddannelser. Blandt AAU’s 14.000 studerende er ca. 1400 internationale studerende, hvilket er en relativt høj andel. Dette universitetets stærke it-teknologiske profil, arkitektur og sundhed samt læringskonceptet med problembaseret læring, den såkaldte Aalborg-model.

Rotary-studenterne bliver om formiddagen modtaget på universitetet af rektor Finn Kjærsdam, der bød velkommen. Her får de også en introduktion til universitetets profil og historie samt mulighederne for internationale studerende. Ved et lignende arrangement i 2007 meldte Finn Kjærsdam klart ud, at man fra universitets side gerne så de studerende tilbage i Nordjylland som universitetsstuderende i Aalborg for kortere eller længere forløb. Fra Rotarys side deltager blandt andre Martin Bjørn Nielsen fra Nibe Rotary Club, mens Ann Christina Wibæk Evers fra Internationalt Kontor sørger for en gennemgang af hvad der skal til, hvis vil ind på AAU som international student. Herefter får de studerende en præsentation af en række fagområder fra flere fakulteter.

Yderligere informationer

• Professor Steen Andreassen, tlf. 99 40 88 12, mobil 26 30 7042