Ung professor i kreativ læring

En af landets yngste kvindelige professorer, den 35-årige Lene Tanggaard, markerer onsdag sin tiltrædelse som professor i pædagogisk psykologi ved en forelæsning, der samtidig markerer udgivelsen af hendes seneste bog ”Kreativitet skal læres – når talent bliver til innovation”.

Lagt online: 01.09.2008

Mange er i dag enige om, at vi som land skal leve af kreativitet, men uddannelsesinstitutionerne har svært ved at gøre mennesker kreative – faktisk har de gennem tiderne haft meget mere held med at aflære kreativitet hos eleverne. Bogen (og tiltrædelsesforelæsningen) tager udgangspunkt i, hvad der skal til for at være lære at være kreativ – ”at tænke ud af boksen, at få ideer, at turde prøve noget nyt”. Hvad ved vi egentlig om kreativitetsfremmende undervisning og kreative læringsmiljøer?

Den 3. september kl. 13.00 afholdes tiltrædelsesforelæsning om "Kreative læringsmiljøer" på adressen Fibigerstræde 15, auditorium B, 9220 Aalborg Øst.

Om Lene Tanggaard

Lene Tanggaard (født 1973) er cand. psych., ph.d. og professor i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet. Hun er desuden leder af Center for Kvalitativ Metodeudvikling i samarbejde med Svend Brinkmann, Århus Universitet.

Hun forsker i læring i praksis, og har bl.a. udgivet bøgerne ”Læring og Identitet”, Aalborg Universitetsforlag (2006), ”Psykologi: forskning og profession”, Hans Reitzels Forlag (2007) i samarbejde med Svend Brinkmann og ”Kreativitet skal læres – når talent bliver til innovation”, Aalborg Universitetsforlag (2008). Hun er herunder forfatter til en række bogkapitler og artikler i nationale og internationale tidsskrifter.

Professor Lene Tanggaard, Mobil: 40781200, E-mail: lenet@hum.aau.dk