Utzon Center fejrer Jørn Utzons 90-års fødselsdag

Den 9. april fylder Danmarks store arkitekt, Jørn Utzon, 90 år. Det bliver fejret af Utzon Centret, der inviterer til fødselsdagsfest for Aalborg-arkitekter samt studerende og personale fra Aalborg Universitets Arkitektur & Design-uddannelse.

Lagt online: 04.04.2008

Jørn Utzon er en af der 20. århundredes mest originale arkitekter, og han er kendt som en af Danmarks førende kulturpersonligheder. Onsdag den 9. april fylder han 90 år, og det fejres af Utzon Centret, som kl 15:30 i Toldboden viser dokumentarfilmen ”Skyer” af Pi Michael, der handler om Jørn Utzon og skabelsen af Sydney Operaen. Herefter serveres der kaffe og kagemand i Utzon Centret, og det er muligt at se bygningen, som ellers først åbner officielt den 28. maj, indefra.

Utzon Center bliver et aktivt udstillings- og konferencecenter med skiftende udstillinger. Centret skal deltage aktivt i uddannelsen og udviklingen af Danmarks ungdom samt skabe et forum, hvor firmaer, arkitekter, designere og forbrugere kan interagere. Derudover vil centeret være åbent for de tusindvis af turister, der årligt besøger Aalborg og Nordjylland.

Jørn Utzons far, Aage Utzon, var skibsingeniør i Aalborg og en fremragende bådkonstruktør. Skibsingeniørens tankegang og arbejdsmetoder har været med til at præge Jørn Utzon, og de maritime motiver, og som ses i hans arbejder, tager blandt andet afsæt i den inspiration, han samlede gennem sin barndom på havnen i Aalborg. Åbningen af Utzon Center på havnen i Aalborg finder sted den 28. maj med deltagelse af Kim Utzon og den australske ambassadør.