Utzon Center slår dørene op

Efter flere år med visioner, planlægning og byggeri åbner Utzon Center i denne uge, hvor offentligheden endelig vil få mulighed for at se det unikke hus indefra, samt se de tre første udstillinger. Den store danske arkitekt Jørn Utzon får således et center i Aalborg, som skal samle og formidle viden og som gennem udstillinger og arrangementer skal gøre arkitektur og design tilgængeligt for alle.

Lagt online: 27.05.2008

Det længe ventede Utzon Center står nu klar til at blive præsenteret for byens borgere, turister og alle andre interesserede, og bygningen er i sig selv et besøg værd. Fremover vil den være et markant vartegn og en bygning, man associerer Aalborg med. Bag det nye, bemærkelsesværdige byggeri ligger den enkle filosofi at skabe et åbent hus, som gør arkitektur, design, kunst, kultur, events og arrangementer tilgængelige for alle, og som skaber et centralt værested på havnen.
Utzon Centers udstillinger vil skifte løbende gennem året. Ved centrets åbning kan de besøgende opleve udstillingerne ”Utzons mesterværk: Sydney Operahus”, ”Formations” samt ”Spidsgatteren og den levende Limfjord”. Senere vil også Aalborg Universitets tilbagevendende sommereksperimentarium, Universitarium, kunne opleves i Utzon Centers lokaler med fokus på arkitektur og konstruktioner.

Der er tale om åbningen af ikke kun et kulturhus, men et helt unikt videnscenter, når Utzon Center i Aalborg på torsdag slår dørene op for offentligheden efter den mere officielle indvielse onsdag. Visionen er at gøre Utzon Center til et forum for udviklingen af innovativ og kreativ tænkning – og for forskning, diskussion og realisering af idéer inden for arkitektur og design. Idéen om et Utzon Center udspringer af Aalborg Universitets Institut for Arkitektur og Design med centrets direktør Adrian Carter som en af de bærende kræfter. Universitetets studerende vil også få glæde af de nye faciliteter bland andet gennem forelæsninger i det imponerende auditorium med udsigt over Limfjorden.

Tid og sted:

• Den officielle åbning af Utzon Center for inviterede gæster og samarbejdspartnere finder sted onsdag d. 28. maj kl. 11.30 på Slotspladsen 4 (havnefronten i Aalborg midtby) med deltagelse af blandt andre den australske ambassadør, Sharyn Minahan.
  • Utzon Center er åben for offentligheden fra torsdag d. 29. maj kl. 10.
  • Generelt er Utzon Center åbent tirsdag til søndag kl. 10–17. UTZON café og restaurant har åbent tirsdag til fredag kl. 11-22, lørdag kl. 11-22 og søndag kl. 11-17.

Yderligere informationer

• Christina Øllegaard Elmer, tlf. 20 51 57 43