Virksomheder i nordjyske kommuner kan lære af forskerne

Aalborg Universitet har i de seneste år arbejdet på at gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at få adgang til forskernes viden. Et nyt initiativ med de erhvervsdrivende i Mariagerfjord Kommune bliver det første af en række nye forsøg på at hjælpe innovationen i Nordjylland videre.

Lagt online: 10.11.2008

Mariagerfjord Erhvervsråd byder torsdag den 13. november velkommen til en ny type arrangement, hvor forskere, universitetskontakter og lokale virksomheder er klar til at fortælle om samarbejdsmulighederne med Aalborg Universitet og andre vidensinstitutioner. Det handler både om tekniske innovationssamarbejder, hvor mindre virksomheder kan læne sig op ad forskningen, men også om nye måder til at bruge kreative processer i udviklingsarbejdet.

- Aalborg Universitet har en lang og god tradition for at samarbejde med omverdenen, og for os er det også en vigtig opgave at være med til at drive udviklingen fremad i den nordjyske region. Og hvis man vil det, er det vigtigt at give et rygstød til innovationen i de mange små og mellemstore virksomheder, som måske ikke altid af sig selv kommer i kontakt med forskerne, forklarer prorektor Hanne Kathrine Krogstrup.
- Det er derfor, vi i Matchmaking-initiativet arbejder sammen med de folk i kommuner og erhvervsråd, som har berøring med de lokale virksomheder. Det samarbejde vil vi bringe et skridt videre, siger Hanne Kathrine Krogstrup.

Under arrangementet i Hadsund vil virksomhederne også få svar på, hvordan de kommer i betragtning til at modtage nogle af de ca. 40 millioner kroner, som er sat af til nordjyske innovationsprojekter. Arrangementet er det første af sin slags, men Netværkscentret på Aalborg Universitet håber, at også andre nordjyske kommuner vil være med i de nye samarbejdsformer med kreative camps og konferencer, hvor virksomheder kan få mere viden om idéudvikling og samarbejde.

Allerede midt i oktober blev der som indledning på det nye, nære samarbejde mellem universitetet og Mariagerfjord Erhvervsråd afholdt en såkaldt Solution Camp, hvor to virksomheder fra Mariagerfjord Kommune gennem systematisk kreativitet og moderne idéudvikling fik nye input fra AAU-studerende. På en camp medbringer virksomhederne opgaver, der udspringer af en idé eller af et ønske om et nyt produkt eller koncept. Innovation og samarbejde står generelt højt i Mariagerfjord Erhvervsråds strategiske målsætninger.
- Vi ved blandt andet fra gode lokale eksempler, at det kan bringe gode resultater med sig, ikke kun for højteknologiske virksomheder. Derfor er vi rigtig glade for at Aalborg Universitet bakker så stærkt op omkring vores arrangement, siger erhvervsdirektør Torben Ladefoged fra Mariagerfjord Kommune.

Kick-off-konferencen ”Uhæmmet Innovation og Matchmaking” finder sted d. 13. november i Hadsund Kulturcenter, hvor lokale firmaer vil fortælle om deres samarbejdserfaringer med vidensinstitutioner, og AAU vil i løbet af dagen give deltagerne en fornemmelse af, hvordan en Solution Camp kan bidrage til idéudviklingen. Fra AAU blandt andre deltager Netværkscentret, Kreativitetslaboratoriet og Internationalt Center for Innovation.

• Prorektor Hanne Kathrine Krogstrup, AAU, tlf. 99 40 95 03, mobil 27 87 98 02
  • Chefkonsulent Betty Nørgaard Nielsen, Mariagerfjord Erhvervsråd, tlf. 9857 4408, mobil 20 99 12 59 eller Erhvervsdirektør Torben Ladefoged tlf. 96401505, mobil 23230054
  • Generel pressekontakt: Tor Bagger Elmegaard, AAU, tlf. 99 40 96 44, mobil 20 73 68 45
  • ”Uhæmmet Innovation og Matchmaking” for virksomheder i Mariagerfjord Kommune foregår i Hadsund Kulturcenter, Kirkegade 2-4, d. 13. november kl. 13:30-21:00. Download programmet.