Nanna Friche forsker i, hvordan evalueringer af uddannelser, undervisning og læring foregår på erhvervsuddannelserne. Allerede som Politik/Administrations-studerende beskæftigede hun sig i flere omgange med uddannelsespolitiske problemstillinger. I hendes ph.d.-projekt undersøger hun brugen af undervisningsevalueringer på fire uddannelser; mediegrafikeruddannelsen, smedeuddannelsen, tandklinikassistentuddannelsen og gastronomuddannelsen.
Ved at undersøge forskellige uddannelser (placeret på samme skole) opnås et indblik i, hvordan evaluering foregår på tværs af uddannelsernes faglige kulturer. Samtidig inddrages forskellige aktører fra uddannelserne; elever, lærere, ledelsen og interessenter repræsenteret i lokale uddannelsesudvalg. En undersøgelse af den type, der inddrager forskellige uddannelser, forskellige aktører og forskellige evalueringsformer er unik i dansk erhvervsskoleforskning, men også i evalueringsforskningen, idet fokus her hidtil har været på enten organisatoriske evalueringsprocesser eller undervisningsfaglige evalueringsformer.
- Generelt opfattes kvaliteten i erhvervsuddannelserne som værende tæt knyttet til nedbringelsen af et højt frafald blandt eleverne. Ikke mindst på grund af regeringens målsætning om, at 95 procent af en årgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015. Regeringen har med Finansloven for 2008 afsat midler til en indsats mod frafaldet. Spørgsmålet er hvilke tiltag, der kan mindske frafaldet og fremme kvaliteten i erhvervsuddannelserne. Her kan mit projekt bidrage med viden, der kan kvalificere sådanne diskussioner. Kun ved at kende til, hvordan skolernes kvalitetsarbejde og evalueringer reelt gennemføres, har vi forudsætning for at tage politiske beslutninger rettet mod kvalitetsforbedringer i erhvervsuddannelserne, fortæller Nanna Friche.
Rejsestipendiatet skal bruges til et studieophold ved Graduate School of Education ved University of California Berkeley, USA. Opholdet vil finde sted i den del af instituttet, der beskæftiger sig med forskning i uddannelsesinstitutioner og evaluering: ”Policy, Organization, Measurement, and Evaluation” (POME). Dertil kommer deltagelse ved The American Educational Research Conference (AERA) i San Diego i april 2009 samt ved The Oxford Ethnography Conference i september 2009.
Yderligere oplysninger
- Linda Bang Jessen, pressekonsulent i Forsknings- og Innovationsstyrelsen, tlf. 4132 6030
- Nanna Friche, ph.d.-studerende, Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, mobil 5192 1282, e-mail: nanna@learning.aau.dk
- Interview med Nanna