Forskning med fokus på de svage elever

Det Frie Forskningsråd (Kultur og Kommunikation) har netop bevilliget 1,8 millioner til et forskningsprojekt om færdighedstest og deres rolle i forhold til socialt at marginalisere de fagligt svageste elever i folkeskolen.

Lagt online: 18.05.2009

Karen E. Andreasen fra Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet, er modtageren af bevillingen til post.doc.-projektet med titlen "Færdighedstests og deres rolle i processer for marginalisering, in- og eksklusion blandt elever på mellemtrinnet i grundskolen".

Baggrunden for projektet er, at der i disse år introduceres obligatoriske færdighedstest i folkeskolen. Et af formålene med at indføre disse er at støtte den faglige læring, ikke mindst blandt fagligt svage elever. Men hvordan virker testning i praksis? Kan den under visse betingelser via den sociale og kommunikative praksis have virkninger, som ikke var hensigten eller ønskelige både generelt og i forhold til de målsætninger, man har med brugen af den? Projektet beskæftiger sig med sådanne spørgsmål med fokus på de fagligt svage elever.

Kontakt

Se andre bevillinger fra Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation, forår 2009