På flere danske destinationer benyttes historiefortællere som en moderne udgave af den klassiske turistguide, hvorved den gode historie er med til at forbedre turistens oplevelse. Et eksempel på brugen af storytelling ses i ”Limfjordsfortællinger”, hvor en række turistudbydere på destinationerne omkring Limfjorden fortæller historier, der alle relaterer sig til nogle af områdets særegne karaktertræk.
Historier kan imidlertid bruges på mange forskellige måder, og med udgangspunkt i 5 forskellige casestudier fra hvert af de nordiske lande – hvor Limfjordsfortællingerne udgør det danske bidrag – vil forskningsprojektet forsøge at skabe en større forståelse for mulighederne for at benytte storytelling til at udvikle attraktive turistdestinationer i Norden. Derfor vil man blandt andet kigge nærmere på, hvorvidt storytelling kan udgøre fundament for et samarbejde på tværs af destinationsaktører, samt om dramaturgiske og digitale redskaber kan være med til at engagere turisten. Projektet vil med andre ord begive sig ud på en søgen efter ”den gode historie”, der kan give muligheden for mindeværdige turistoplevelser, som er værd at fortælle andre om.
Forskningsprojektet er finansieret af Nordisk Innovations Center, som hermed for første gang støtter turisme- og markedsføringsrelateret forskning. Forskergruppen bag projektet består af en gruppe nordiske turismeforskere fra Aalborg Universitet, Danmark; Hanken Svenska Handelshøgskolan i Vasa, Finland; Handelshögskolan BI, Oslo, Norge; Icelandic Tourism Research Centre, Akureyri, Island samt University West, Trollhättan, Sverige.
For yderligere information:
- Jacob Roesgaard Larsen, Videnskabelig Assistent / Cand. Mag. i Turisme Telefon: 9940 8411 - Mail: jacobrl@ihis.aau.dk
- Tourism Research Unit, Institut for Historie, Internationale Studier og Samfundsforhold Aalborg Universitet