Mange nye grupperum på Aalborg Universitet

Som et led i udviklingen af moderne læringsmiljøer har man på Humaniora og Aalborg Universitets Bibliotek etableret nye og markant flere grupperum og gruppearbejdspladser. Dermed forsøger man også at imødekomme et stigende behov, som er kommet af den store stigning i antallet af studerende på især de humanistiske uddannelser.

Lagt online: 05.10.2009

Etableringen af de mange nye gruppearbejdspladser er kommet i stand ved dels at låne uudnyttede lokaler i nærliggende bygninger, eksempelvis hos Danmarks Biblioteksskole, og dels ved at omdanne seminarrum til fleksible kontormiljøer, hvor grupperne kan booke plads, når de har brug for det. Seminarrummene omdannes efter efterårsferien, når kursusundervisningen alligevel afløses af projektarbejde i grupper.

Aalborg Universitets Bibliotek (AUB) har nu 20 gruppearbejdspladser, mens Humaniora øger bestanden fra 66 individuelle grupperum til 133 grupperum af forskellige typer.

- Vi har arbejdet på denne løsning i flere måneder og er rigtigt glade for, at vi allerede fra dette semester kan give vores studerende bedre læringsrum. Vi håber selvfølgelig, at de vil tage godt imod vores initiativ, og drage nytte af de nye læringsmiljøer til støtte for deres gruppearbejde, siger dekan Lone Dirckinck-Holmfeld fra Det Humanistiske Fakultet.

- Gruppearbejdskulturen på Humaniora er forskellig fra, hvordan man eksempelvis arbejder på ingeniørstudierne. Det giver forskellige behov for antallet, størrelsen og indretningen af arbejdspladserne. Det forsøger vi at tilgodese via etableringen af de nye fleksible læringsrum, tilføjer Lone Dirckinck-Holmfeld.

Rasmus Mølbak fra Studentersamfundet er glad for initiativet:
- Som studerende ser vi med stor glæde på de nye tiltag, og vi ser det som positivt, at man har imødekommet de studerendes krav om flere lokaler. Med dette sagt er det vigtigt, at man ikke hviler på laurbærrene, vi skal fortsat lede videre efter flere løsninger, som sikrer de studerende bedre arbejdsvilkår i fremtiden.

Lasse Brunø fra de studerendes fagråd på Humaniora siger samstemmende, at de er glade for, at man tager opgaven med at sikre passende arbejdspladser til alle studerende seriøst. Han vil dog se, hvordan det kommer til at fungere, før der bliver jublet.