Modsat de fleste andre deltagende hold i årets Shell Eco-marathon var det første gang, Aalborg Universitet stillede op i de internationale konkurrence for studenterbyggede, energibesparende biler. Mantraet for de nordjyske energiingeniørstuderende og deres brintbil A2U var derfor også, at ”i år skal vi lære, til næste år skal vi konkurrere”. Både de seneste måneders forarbejde og de seks dages ophold i Tyskland har givet de ingeniørstuderende masser af erfaringer og idéer til næste års deltagelse. En plads på podiet havde ingen ventet, men forberedelserne i Tyskland gav de studerende gode forhåbninger forud for selve konkurrencen.
- Dagen inden havde vi kørt fire runder i den obligatoriske testkørsel, og det gik rigtigt godt, men da vi skulle køre den første rigtige omgang i konkurrencen, var der opstået en lækage i vores brændselscelle. Vi skilte den ad, men det var ikke muligt at reparere den på stedet, fortæller holdets teammanager Kristian Kjær Justesen, der sammen med sine medstuderende allerede har hovedet fuld af planer for, hvordan tingene kan gøres anderledes næste år.
- Det var selvfølgelig surt, at vi ikke kunne være med i selve konkurrencedelen, men vi har samlet en masse erfaringer og fik masser af data, vi kan bruge til at arbejde videre med. Nu ved vi, hvilke komponenter, det kræver for at bygge sådan en bil, hvordan løbet foregår, og hvordan reglerne administreres. Og vi har stort set regnet ud, hvordan den skal bygges næste år, fortæller Kristian Kjær Justesen.
Selve motordelen og brændselscelleteknologien forventer gruppen at holde fast i, men de ingeniørstuderende regner med at kunne sænke bilens vægt fra ca. 100 kg til omkring 40 kg ved at lave en fuldstændig selvbærende kulfiberbil og generelt optimere de enkelte komponenter.
De energiingeniørstuderende fra Aalborg Universitet havde i månederne op til Shell Eco-marathon udviklet bilen, der med brint som brændstof potentielt kan være fuldstændig fri for CO2. Bilen fik også navnet A2U, fordi dens udstødning udelukkende består af vand (H2O), og derudover havde de studerende valgt at erstatte en række traditionelle mekaniske og hydrauliske dele med elektroniske løsninger.
Undervejs på turen, som de studerende er enige om var en stor og positiv oplevelse, fik det aalborgensiske hold også besøg af den ottedobbelte, nordjyske Le Mans-vinder Tom Kristensen, som besigtigede bilen. Årets Shell Eco-marathon, der blev afviklet for 25. gang, blev afholdt på EuroSpeedway Lausitz-banen i Tyskland med deltagelse af hold fra flere end 25 europæiske lande, 12 teams fra Asien samt teams fra samt Nordafrika.
Yderligere information
- Teammanager Kristian Kjær Justesen, studerende på Aalborg Universitet, mobil 29 63 56 60
- Post.doc. Søren Juhl Andreasen, vejleder for gruppen, tlf. 99 40 92 90, mobil 30 62 25 48
- Journalist Tor Bagger Elmegaard, Aalborg Universitet, tlf. 99 40 96 44, mobil 20 73 68 45
- Mere om Aalborg Universitets uddannelser på energiområdet
Deltagere på holdet "Aalborg University Energy Technology"
- Mikael Højen, 25 år, født og opvokset i Aars, mobil 27 52 4548
- Mikkel Præstholm Ehmsen, 37 år, kommer oprindelig fra Hjørring, mobil 40 87 80 10
- Morten Hyldgård Sørensen, 25 år, født og opvokset i Hobro, mobil 31 18 13 33
- Michael Holme Sørensen, 21 år, født og opvokset i Vodskov, mobil 27 45 29 05
- Kristian Kjær Justesen, 23 år, født og opvokset i Silkeborg, mobil 29 63 56 60
- Unnur Stella Gudmundsdottir, 29 år, kommer fra Island, tlf. 99 40 92 80
- Anita Hahn Andersen, 21 år, født og opvokset i Viborg, mobil 51 68 12 23