Studerende laver betonkunst til ny bro over Limfjorden

Når studerende fra flere uddannelsesinstitutioner i Aalborg i denne uge mødes til en betondyst, deltager de i en tværfaglig succes, der samtidig kan fejre 5-års-fødselsdag. Den fælles Betonworkshop 2009 samler studerende fra AAU, UCN og AMU til fire dage med undervisning, opfindsomhed og konkurrenceånd – alt sammen med fokus på verdens mest anvendte byggemateriale, beton.

Lagt online: 19.10.2009

Ligesom i de seneste fire år er de studerende blevet blandet i grupper på tværs af deres daglige studieretninger og har fået udleveret en opgave, som skal løses i fællesskab. Det er således fremtidens ingeniører, designere, konstruktører og struktører, der i disse dage skal lære at forstå hinanden gennem samarbejde, og opgaven lyder på at skabe kreative ”oplevelseselementer” til den kommende Kulturbro-Aalborg.

- Samtidig med at der tales meget om placeringen af en fremtidig 3. Limfjordforbindelse, er der jo et andet spændende broprojekt under opsejling, som vi har fået et fint samarbejde med. Kulturbro-Aalborg er en cykel- og gangsti, der skal etableres på jernbanebroen og samtidig et kulturprojekt ved bro-enderne i Aalborg og Nørresundby. De studerende på Betonworkshoppen kan se frem til, at deres ”oplevelseselementer” bliver placeret på hver sin side af fjorden, der hvor kulturbroen lander, forklarer Eigil V. Sørensen fra AAU’s Institut for Byggeri & Anlæg.

Aalborg Byråd har for nylig besluttet at støtte selve brobyggeriet, mens foreningen Kulturbro-Aalborg selv skal stå for kulturdelen, og her har man blandt andet allieret sig med den årlige Betonworkshop. De studerende kommer fra Aalborg Universitet (Byggeri & Anlæg samt Arkitektur & Design), UCN Teknologi & Business (bygningskonstruktøruddannelsen) samt AMU Nordjylland (struktøruddannelsen og betonmageruddannelsen), og med næsten 300 deltagere sætter Betonworkshop 2009 rekord. Hver gruppe får 200 liter hvid beton til rådighed, som skal bruges til at støbe det produkt, de selv har konstrueret og designet.

Bag Center for Betonuddannelse står Aalborg Universitet, AMU Nordjylland, UCN Teknologi & Business, Teknologisk Institut og Dansk Byggeri, og det overordnede mål er at skabe sammenhæng mellem uddannelse, industri og forskning inden for beton.

- Der er ingen tvivl om, at Betonworkshop er en god måde at bringe folk sammen. Hvert år kan vi se, at de studerende får nogle lærerige dage, men noget af det vigtigste er, at de får en vigtig indsigt i, hvordan andre faggrupper på byggeriområder tænker og arbejder. På den måde håber vi at kunne være med til at skabe et bedre fundament for fremtidens byggearbejdspladser og give idéer til, hvad beton også kan bruges til, siger Eigil V. Sørensen.

Der er forelæsninger og introduktion til opgaven tirsdag og onsdag formiddag, mens de studerende om eftermiddagen arbejder på design og dimensionering. Torsdag bygges formene, og oplevelseselementerne støbes i hvid beton, inden de fredag afformes og præsenteres for en dommerkomité. Efterfølgende holder Aalborgs borgmester Henning G. Jensen tale og uddeler diplomer til de tre vindende hold. Det hele afsluttes med grillbuffet og fest.

Yderligere information