Fra midten af 2010 vil Rhododendron Parken være digitaliseret, hvilket betyder, at man som besøgende vil kunne få informationer om hver enkelt plante over sin mobiltelefon. Med projektet håber man på at kunne give en bedre oplevelse til de mange besøgende, der hvert år strømmer til Rhododendron Parken fra både ind- og udland. Projektet er et samarbejde mellem M-Commerce-projektet på Aalborg Universitet, Væksthus Nordjylland, Brønderslev Erhvervs- og Turistcenter og Rhododendron Gruppen, som er gået sammen om at udvikle m-commerce løsninger, der kan fremme parkens service- og indtjeningsmuligheder. M-commerce er e-handel via mobiltelefonen med de mange ekstra muligheder det giver, sammenlignet med mere traditionel e-handel.
Projektet arbejder allerede nu med flere ideer, og har netop præsenteret nogle af de første projekter, som er på tegnebrættet, for hvad en mobilportal i Rhododendron parken kunne indeholde. I modsætning til en hjemmecomputer, er den fysiske og geografiske placering af en mobiltelefon en information, som kan bruges i forbindelse med mobile transaktioner. Ved at kende til placeringen af brugeren, kan man nemlig tilbyde ”lokaliseringsbaserede services” såsom lokale kort, tilbud, vejr, tracking mv.
- I Rhododendron Parken forstiller vi os, at parkens gæster kan bestille blomster over mobiltelefonen i det øjeblik, de står over for en blomst. Således ville blomsterne stå på trappetrinnet, når man kommer hjem efter et besøg i parken, forklarer lektor Peter Lindgren fra Aalborg Universitet.
Parkens store viden om blomsterne ville desuden blive let tilgængelig via for eksempel GPS-tracking, hvorfor man kan aktivere mobilen, som en slags mobil guide gennem parken. Dermed får man på den ene side sat de lokale gartneriers planter til salg samtidig med, at man servicerer gæsterne i parken. Andre informationsservices er også relevante for parken, da oplevelsen ikke nødvendigvis er bundet til selve stedet. Man kunne således tilbyde at kunderne kunne følge deres rhododendron-forsendelse over mobiltelefonen og efterfølgende få sms- beskeder om, hvordan blomsterne skal passes, plantes ud, gødes og vandes. De mobile teknologier giver netværket mange muligheder, og en af de store udfordringer er at vælge fokus.
- M-Commerce-projektet, som Rhododendron Parken skal i gang med, er helt i tråd med den udvikling, vi kan se sker globalt i disse år, forklarer Peter Lindgren.
- Vi kan se, hvordan det danske samfund på mange måder ruster sig til at gå ind i en mobil tidsalder. Der skyder et væld af nye virksomheder op, som tilbyder sig med services og rådgivning omkring mobile løsninger.
Projektets kommunikationskoordinator Sarah Gram tilføjer:
- Danmark er med forrest i udviklingen inden for IT-området, også inden for de mobile satsninger. Forsknings- og Innovationsstyrelsens program IKT-Korridoren støtter i denne sammenhæng for eksempel M-commerce-projektet. Igennem M-commerce-projektet får netværket mulighed for at samarbejde og sammen vælge det rigtige fokus.
Fakta
- Om M-Commerce-projektet: M-Commerce-projektet gennemføres i samarbejde mellem Aalborg Universitet, Århus Universitet og Syddansk Universitet samt erhvervsserviceorganisationer og virksomheder i de tre regioner vest for Storebælt. Fokus i projektet er udviklingen af nye forretningsmodeller på basis af mobile teknologier og devices. Det er et af projektets vigtigste formål at inspirere virksomhederne og understøtte deres arbejde med at vurdere det potentiale, der ligger i det mobile for deres virksomhed.
- Om Rhododendron Parken i Brønderslev: Rhododendronparken Hedelund i Brønderslev er en syv hektar stor park beliggende midt i byen. Den blev anlagt i den eksisterende Hedelundpark i 1994 i samarbejde mellem private, kommunen og EU’s regionalfond. Parken rummer cirka 10.000 planter fordelt på op imod 120 rhododendronarter.
Kontakt
- Pia Bøgelund Ravnholt, Brønderslev Kommune, tlf. 99 45 51 93
- Sarah Gram, M-Commerce, Aalborg Universitet, tlf. 2910 3741