- Det nytter ikke, at de kun får lejlighed til at snakke med en database-mand, hvis deres problem i virkeligheden handler om brugervenlighed. De fleste projekter er flerdimensionelle, og derfor er vi nødt til at møde virksomhederne med alt dét, vi har at byde på, selv om screeningen også bliver en ny øvelse for os, forklarer initiativtageren, lektor Ivan Aaen fra Institut for Datalogi, som også bliver direktør for den nye satsning med navnet Cassiopeia.
Som navnet indikerer, udspringer tiltaget fra det stærke ikt-miljø i Cassiopeia-bygningen i Aalborg, hvor Institut for Datalogi i forvejen bor dør om dør med nogle af regionens stærke teknologi-baserede virksomheder. Rammerne er lyse og venlige, men for udenforstående kan det alligevel virke som svært tilgængeligt territorium. Cassiopeia skal være med til at fjerne den forvirring, som ofte er første indtryk, når nye virksomheder vil i kontakt med forskermiljøerne.
- Det er et kendt problem, at det for virksomheder kan virke meget uoverskueligt at søge samarbejde med universitetet, selv om viljen er der. Vi er et mangehovedet uhyre, som det kan være svært at komme ind på livet af. Men nu etablerer vi én indgang til hele det datalogiske område, så virksomhederne ikke risikerer at blive sendt på lange omveje, før de når frem til den rette, lover Ivan Aaen.
Partnere viser vejen
Fire etablerede virksomheder med omfattende erfaring i at samarbejde med universitetet har indvilget i at påtage sig en særlig lokomotiv-rolle i Cassiopeia. Atira, Dezide og Targit er selv succesfulde spin-outs fra Aalborg Universitet, og ingeniør- og software-virksomheden Logimatic har også årelang tradition for parløb med forskerne.
Partner-virksomhederne skal som gode eksempler være med til at inspirere andre, og det er en rolle, udviklingsdirektør Morten Middelfart fra Targit A/S i Hjørring glæder sig til at udfylde.
- Vi har gennem næsten et årti haft et nært samarbejde med Institut for Datalogi. Det har været en stor kilde til inspiration, og derfor er det naturligt for os at indgå i det nye og mere specifikke samarbejde. Vi har store forventninger til samarbejdet med universitetets kapaciteter, siger Morten Middelfart.
Targit udvikler systemer, som hjælper virksomheder med at træffe beslutninger på det rette grundlag. I Cassiopeia-samarbejdet med universitetet skal der udvikles en ny type data-behandling, som efter planen skal hjælpe tusindvis af kunder over hele verden med at træffe bedre og hurtigere beslutninger, når der sker forandringer i og omkring deres virksomhed.
Mens Targit altså især nyder godt af Aalborg Universitets viden på database-området, er en af de andre partnere, software-virksomheden Dezide, meget interesseret i Institut for Datalogis ekspertise indenfor brugervenlighed og design.
- Vi står over for at skulle forny vores værktøjer til vidensstyring med en helt ny web-baseret platform, og samarbejdet i Cassiopeia giver os mulighed for at gennemføre det store og kritiske udviklingsprojekt med grundlag i den nyeste forskning indenfor datalogi. Samarbejdet kan kombinere vores erfaringer fra mange års arbejde med kunder med de nyeste teorier fra forskningsverdenen, forudser direktør Claus Skaaning fra Dezide.
Opsøger legekammerater
En af målsætningerne for det nye innovations-tiltag er, at det både fagligt og geografisk skal afsøge nyt land. Det sidste indebærer, at forskerne skal en tur på landevejen.
- Vi skal i kontakt med virksomheder, som ikke tidligere har haft glæde af universitetets kompetencer. Takket være regionalfondsmidler fra det nordjyske Vækstforum har vi fået mulighed for at lave en opsøgende indsats. Vi står stærkt i Aalborg-området, men nu kan vi komme længere ud, vurderer direktør Ivan Aaen.
Han håber, at trafikken også kommer til at gå den anden vej, så udviklere og hele teams fra de nye samarbejds-partnere i perioder flytter deres daglige arbejdsplads til Cassiopeia. Formålet er at skabe så tæt kontakt som mulig, og guleroden for virksomhederne er den lette adgang til forskernes input. Men forskerne får også noget igen:
- Hele formålet med Cassiopeia er at udveksle og overføre viden. Via samarbejdet med virksomhederne får vi sjove legekammerater og bedre forskning. Desuden har det stor betydning for vores rekruttering af studerende og fremtidige forskere, at vi er i nær kontakt med det omgivende erhvervsliv, siger Ivan Aaen.
Den officielle åbning af Cassiopeia markeres den 17. april med reception og lagkage på Institut for Datalogi.
Fakta
Cassiopeias hovedopgaver som brobygger mellem forskning og erhvervsliv er Innovation & konceptudvikling, iværksætteri & vidensudvikling, forskningsformidling & videnoverførsel.
Kontakt
- Cassiopeia-direktør Ivan Aaen, lektor på Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, tlf. 9940 8911, mobil 4081 3838
- Udviklingsdirektør Morten Middelfart, Targit A/S, mobil 2632 1917
- Direktør Claus Skaaning, Dezide, mobil 2069 0771
- Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554