Unge forskere står i kø til iværksætter-kurser

Unge forskere på Aalborg Universitet står i kø for at komme med på kurser, der ruster dem til en mulig fremtid som opfindsomme selvstændige iværksættere. Et afvekslende bombardement af kreativ og praktisk inspiration skal være med til at spore de ph.d.-studerende ind på, om etablering af egen virksomhed er noget for dem.

Lagt online: 04.05.2009

Den intensiverede rådgivning til de unge forskere er et bevidst forsøg på at få flere af dem til at springe ud som selvstændige.

- Vi vil gerne bane vej for flere nye virksomheder, som bygger på viden fra universitetet. Undersøgelser viser, at højtuddannede iværksættere klarer sig bedst, så der er et kæmpe potentiale i vores ph.d.-forskere. Deres traditionelle karriereveje er enten at fortsætte med forskning eller at blive ansat i virksomheders udviklingsafdelinger. Men nu gør vi os umage med at anvise en mulig tredje vej som selvstændig, forklarer dekan Frede Blaabjerg fra Aalborg Universitets tekniske fakulteter.

Stor interesse

50 af universitetets ph.d.-studerende har netop deltaget i et kursus om at lede forsknings- og udviklingsprojekter. Yderligere 35 stod på venteliste i håb om at komme med, og den store søgning gælder også beslægtede kurser om iværksætteri og patentbeskyttelse. Blandt de tilmeldte er den 30-årige
civilingeniør og erhvervsPhD-studerende Kristian Birch Sørensen fra ingeniørvirksomheden Rambøll og Institut for Byggeri og Anlæg.

- Jeg har altid haft en iværksætter og opfinder i maven, så det er oplagt for mig at skærpe evnerne i den retning. Desuden er de metoder og gode råd, vi får på kurserne, også anvendelige i forhold til internt iværksætteri i virksomheder. Så det er ikke altafgørende, om jeg på et tidspunkt vælger at starte noget for mig selv, siger Kristian Birch Sørensen.

Hans ph.d.-forskning, som fokuserer på digitale løsninger til effektiv styring af byggeprojekter, bliver gennemført i tæt samarbejde med Rambøll. Naturligt nok går Kristian Birch Sørensens ambitioner derfor i første omgang på at fortsætte karrieren hos virksomheden, når ph.d. anstrengelserne er afsluttet til sommer.

- Men for de fleste af os fylder selve ph.d.-projektet så meget, at det er svært at fokusere på, hvad der skal ske efter afslutningen. Heldigvis kan værktøjerne også bruges nu og her. Entrepreneur-kurset, hvor jeg skulle lave et udkast til en forretningsplan og forholde mig til spørgsmål om kunder, muligheder og barrierer, har eksempelvis hjulpet mig til et skarpere fokus i mit projekt, fortæller

Kristian Birch Sørensen. Indsatsen var samtidig med til at sikre ham sejren i en intern innovations-konkurrence i Rambøll.

Flere formål

Planlægningen af iværksætter-forløbene for de ph.d.-studerende varetages af professor i innovationsledelse Frank Gertsen fra Aalborg Universitets Center for Industriel Produktion. Han står også selv for en del af undervisningen, men bliver suppleret af foregangsfigurer fra erhvervslivet. Desuden gør han flittigt brug af skæve og humoristiske vinkler på emnet – blandt andet fra fiktionens verden.

- For nogle er det mentalt udfordrende at skulle tænke på sig selv som innovative opfindere eller iværksættere, så jeg prøver at bruge nogle pædagogiske fif for at få det ind under huden på dem. Ofte er der meget fokus på behovet for den gode idé, når der skal startes ny virksomhed. Men masser af andre egenskaber er nødvendige for at få succes med innovation, og det prøver jeg at illustrere for dem, fortæller Frank Gertsen.

Professoren har ikke faste målsætninger om hvor mange af de ph.d.-studerende, der skal starte ny virksomhed, før han er tilfreds. Men hver gang det sker, vil han glæde sig over, at universitetet har været med til at skabe vækst.

- Vores kurser tjener heldigvis et dobbelt formål, fordi mange af deltagerne kommer ud i industrien og arbejder med de samme discipliner i forsknings- og innovationsprojekter. Men der er fantastisk mange muligheder for at skabe forretning på den viden, som de ph.d.-studerende skaber. Og tænk på konsekvenserne og vækstpotentialet for samfundet, hvis bare fem af dem hvert år starter en ny virksomhed, siger Frank Gertsen.

Fakta

  • De Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakulteter ved Aalborg Universitet har indskrevet 483 ph.d.-studerende. Alene i perioden fra 1. april 2008 til 31. marts 2009 var der 160 nye indskrivninger.
  • Ph.d.-uddannelsen er en forskeruddannelse, som forudsætter en kandidatgrad. Aalborg Universitet udbyder ph.d-uddannelsen inden for Humaniora, Naturvidenskab, Ingeniørvidenskab, Sundhedsvidenskab og Samfundsvidenskab.

Kontakt